Gå til innhold
Arkivverket

[#1931] Innholdet i "andre kjelder" og i digitalpensjonate


Gjest Ivar Ekanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Ekanger

Jeg er en av de brukerne som har bidratt til stort besøk gjennom lang tid. Jeg synes Digitalarkivet er utrolig flott selv om jeg også en gang i blant lurer litt på om jeg og andre brukere er riktig kloke som sitter og graver så mye i fortida. Jeg har to spørsmål denne gangen. 1. Det er kanskje naturlig med en overvekt av vestlandsbaser i digitalarkivet tatt i betraktning den geografiske plasseringen dere har, men hva kommer det av at Østfold er utelatt i flere av de basene som ligger under "andre kjelder"? 2. Digitalpensjonatet inneholder masse fin informasjon, men inngangen til denne er ikke så enkel. Nå består digitalpensjonatet i stor grad av personnavn på dem som har lagt baser i pensjonatet, men såvidt jeg kan se finnes det ikke andre stikkord som forteller hva som skjuler seg bak hver peker. Tar jeg feil? Dersom jeg har rett – har dere tenkt på muligheten av å lage en peker med stikkord for hver av Digitalpensjonærene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1) Systemet er slik at det bare oppgir navn på de fylkene det finnes stoff fra. Vi har altså så langt ikke stoff fra Østfold å legge ut under Andre kjelder. (Vi tenker oss at folk kunne bli irriterte om de ble lokket til å leite under f.eks. Østfold, for så å oppdage at det ikke finnes noe der.) Og det kan være en invitasjon til folk som sitter med stoff fra Østfold å sende det til oss for utlegging.2) Det finnes tre innganger til materialet i Digitalpensjonatet. A) Gjennom siden til den enkelte produsent, B) Gjennom Kommune/pgj på kjeldetidspunktet, C) Dagens kommunar. Vi har regnet med at det har gitt tilstrekkelig med pekere til materialet. På nette skal man økonimisere med plass. Det vil derfor neppe være noen farbar vei å legge inn for mye informasjon på førstesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.