Gå til innhold
Arkivverket

[#1934] Sjeleregistrene


Gjest Marit Ådlandsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ådlandsvik

Jeg har en del spørsmål i forbindelse med sjeleregistrene. Først noen generelle : - Hvem har tatt initiativet til at det ble ført slike registre ? - Var det sentralt pålagt, slik at det har eksistert / eksisterer svært mange slike registre ? - Hvor ofte ble de i så fall ført ? De som ligger i digitalarkivet er jo fra ulike år. - Hvem bestemte innholdet : Hvem og hva som skulle registreres. Jeg har sett en del på 3 av registrene ; for Hamre, Haus og Hosanger. De synes for meg å være svært forskjellige, både med hensyn til hvem som er med og hva som ellers er registrert. Og så det spesielle : I registeret for Hamre i 1775 er det bl.a. oppført en familie med far, mor og 3 barn, 14, 12 og 9 år gamle. Kan de ha hatt yngre barn som ikke ble tatt med ? Hun jeg er på leting etter ble født sent i 1770 ( døpt 27. november ), og må altså være 4-5 år. Eksisterte det en nedre aldersgrense ? Moren i familien er oppført som ”Agatha EllingsD” ( Nr. 1407 ) Er dette riktig inntastet i forhold til kilden ? Ved vielse og dødsfall er det nemlig skrevet henholdsvis Agatha Johannisdtr og Agotha Johannisd. så langt jeg klarer å finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg klipper og limer fra dokumentasjonen til databasen over sjeleregister for Lindås 1776, 1786-1788 registrert av Bente Kopperdal:"Eit sjeleregister er eit register over personar, men nokon eintydig definisjon utover dette er vanskeleg å gi. Registra kan verta kalla designasjon, "fortegnelse", liste, manntalsliste, oppskrift, sjelemanntal etc., og også kva opplysningar ein kan finna varierer mykje. Dei vart oftast laga for eit kyrkjeleg føremål og for å kunna nyttast til å kontrollera kunnskapane til almogen i prestegjeldet. Biskopen var gjerne initiativtakar og sjeleregistra skulle då leggjast fram ved visitas. For meir utfyllande lesnad kan ein nytta Johannes Helgheim sin artikkel i "Sjeleregister som kjelde" i Heimen, band XVII. Her finst det også ei oversikt over dei sjeleregistra han har funne hjå dei ulike statsarkiva."Hva angår det mer spesifikke spørsmålene dine, vil jeg tro at Åsane Historielag som har registrert kilden, vil kunne gi deg de svar du trenger. E-post til historielaget: lukvamme@online.noHvis det er aktuelt å se i kilden på egenhånd, så har statsarkivet i Bergen originalkilden, men du kan kjøpe mikrokortkopi av kilden hos Riksarkivet, kontakt Svein Warberg: svein.warberg@riksarkivaren.dep.no eller se nettstedet for mikrokortene: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.