Gå til innhold
Arkivverket

[#1937] Skifter Sartor 1788-1805


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei dere!Jeg har ikke mulighet til å ta meg til Statsarkivet for tiden, og håper noen kan slå opp to skifter for meg ved leilighet:Hans Steffensen Hamre, Sartor, 327b, 10, 1798-1805 Brita Steffensdtr. Bjelkerøen, Sartor, 254b, 8a, 1788-1790Jeg tror disse to er søsken, og at foreldrene er Stephan Mogensøn Bielkerøen og Synneve Pedersdtr.Viser skiftene noen sammenheng mellom disse, eventuelt hvor Hans Steffensen er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet ettet Hans Steffensen Hamre viser at det ble holdt 22. juli 1801, og at han etterlot seg mange barn og barnebarn, men jeg kan ikke se at det gir pekepinner mot hans eget opphav. Derimot ser vi av den sjømilitære rullen i 1777 at han var født i 1734 i "søelegd", og at han var kommet til Hamre i 1757. Når vi går til rullen 1749-1777 ser vi at Hans Steffensen Bjelkarøy var 15 år i 1749, at han i 1751 som 17-åring ble flyttet over til tjenestedyktig mannskap, men at han ble strøket under Bjelkarøy noen år seinere, dog uten at det står hvor han flyttet. men navn og fødselsår stemmer, slik at det virker rimelig sannsynlig at Hans Steffensen Bjelkarøy, født ca. 1734, er identisk med Hans Steffensen Hamre, født ca. 1734, og at han har flyttet og giftet seg i 1757.Skiftet etter Brite Steffensdatter Bjelkarøy ble holdt 12. juni 1789. Hun etterlot seg myndig sønn Michel Jacobsen, umyndig datter Elie, og datteren Marthe, gift med Mons Bache. Heller ikke her er det gitt opplysninger som peker mot slektskap med Hans Steffensen Hamre, men siden det var myndige arvinger, har behovet for å hente inn formyndere eller kuratorer utenfra vært fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen, tusen takk! Jeg har lett lenge etter en kobling her. Dette gir ihvertfall en GOD grunn til å følge dette nærmere!Hva betyr forresten "søelegd"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Finnes det noe skifte etter Stephan Mogensøn eller Synneve Pedersdtr.?Er det samme Synneve som dør på Syltøy? Synneva Pedersdtr Syltøen Sartor 702b 4b 1760-1763 og kanskje samme Stephan som dør på Sangolt? Steffen Monsen Sangolt store Sartor 601 8b 1790-1794. De er de nærmeste jeg kommer på navn...PS: Beklager at jeg spør så mye, men jeg ble så oppildnet nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Stephan Mogensøn Bielkerøen blir gravlagd 1. Mai 1733, 53 år. I denne perioden fins det ikkje skifter, heller ikkje skiftedesignasjonar.Synneve Pedersdtr. Syltøy var gift med Lars Mikkelsen Syltøy, og ved skiftet etter henne blir borna Peder og Kari nemnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Døypte i Sund: (A4 s 131)Mons Stephensen i Buchen og Berthe Marie Olsdtr Deres Barn Nom: Albrigt Bringmand.Test: Iver Rasmusen Bielkerøen. Ole Biørensen ibid Hans Stephensen Hamre. Berthe Stephensdtr Bielkerøen og Else Albrigtsdtr Bringmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.