Gå til innhold
Arkivverket

[#1942] Søkefunksjoner i databasene


Gjest Ivar Ekanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Ekanger

Når man går inn i de enkelte baser kan man søke på de fleste kollonner og velge blant følgende søkekriterier – “er lik”, “børjar på”, “inneheld” eller “alle”. Dette gir store muligheter for kreativ søking fordi de fleste vel har opplevd at uansett hvor enkelt et navn kan skrives så kan det skrives på mange måter.Når man derimot går inn i de enkelte tellingene og prøver et landsomfattende søk har man langt færre søkemuligheter, og for min del savner jeg spesielt “inneheld”. Er det jeg som har oversett en mulighet eller er denne funksjonen ikke lagt inn? Dersom den ikke er lagt inn kunne jeg svært gjerne ønske meg at den legges inn.I “gamle dager” kunne man også i landsomfattende søk legge inn antatt fødselsår +- 2, 5 og 10 år eller noe slikt. Er det mulig å legge inn dette som søkekriterier nå også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Det er dessverre ikkje mogleg å søkja på inneheld i landsomfemnande søk. Grunnen til dette er at slike søk krev for mykje ressursar frå servaren. Sjå også debattinnlegg nr. 599 i teknisk forum.Det er planar om at det i løpet av hausten igjen skal verta mogleg å søkja på fødeår i landsomfemnande søk i folketeljingane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.