Gå til innhold
Arkivverket

[#1945] Emigranter over Oslo 1882 ff


Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Emigrantbasene kompletteres, denne gang med en for Oslo 1882 ff. Det jeg reagerer på, er valget av navnet Oslo, for det menes jo her Christiania / Kristiania. Hvorfor ikke bruke byens daværende rette navn?Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Enig. Men det er heller ikkje samsvar mellom titelen og kva år ein verkeleg finn der. Søk på "alle" år viser store hol - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Byen het Christiania fra 1624-1875 og Kristiania til 1/1-1924. Deretter het(er) den Oslo, og da emigrantlistene går helt fram til 1930 kan jeg ikke se noen grunn til at ikke fila kan hete "Oslo" for hele perioden - det kan da ikke være nødvendig å splitte opp på grunn av et navnebytte...)Christiania ville i alle tilfelle være feil fordi listene begynner etter endringen i stavemåte.)Værre er det selvfølgelig med alle hullene - men vet vi at folk reiste hvert eneste år? Det er ikke som med bilene på landeveien (som kommer i puljer)da?Med vennlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

På 1880-tallet, som i de etterfølgende tiårene og de foregående århundrene, er Oslo navnet på et sted som IKKE er identisk med Kristiania (riktignok som en bydel fra 1859). Oslo er med andre ord noe helt annet fra 1925 enn før 1925, og Oslo menighet, til og meg Oslo commune, er noe annet enn Kristiania. Det er derfor emigrantprotokollene bør ha korrekte og presise navn. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Databasen som vart lagt ut i går dekkjer åra 1882-1897 og 1913-1919. Eg kontrollerte berre første og siste år, og såg dermed ikkje at den ikkje hadde med alle åra i perioden. No er tittelen på databasen retta. Databasen vil snart verta slått saman med dei andre emigrantdatabasane frå Oslo/Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

I mitt forrige innlegg skrev jeg ar byen het Oslo fra 1/1-1924, det skal selvfølgelig være 1925. Beklager, det gikk nok litt for fort. MEN jeg har IKKE skrevet at Oslo før og etter 1925 er det samme...En annen ting er at en ikke bør uttale seg om noe en ikke har greie på - jeg fikk inntrykk av at det var 1 - en - fil fra 1882-1930. Ved separate filer som klart havner i før/etter 1925 er jeg selvfølgelig enig med Thore.Er det ikke sånn ungdommen gjør det: :-) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.