Gå til innhold
Arkivverket

[#1959] Feil stavemåte på fornavn


Gjest Hilde Ragnfrid Kirkvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Ragnfrid Kirkvold

Jeg mener Post nr 2100 fra 1900-tellingen er feil stavet. Det står Rongfred Mathisen. Dette er min mormors tante som jeg er oppkalt etter. Både jeg og min mormor heter Ragnfrid, og vi har alltid brukt tante Ragnfrid om denne såkalte Rongfred. Hun bosatte seg siden i Horten der hun giftet seg Pettersen. Såvidt jeg husker døde hun her i 1987.Hilsen Hilde Ragnfrid Kirkvold født Tveite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du sier ikke i hvilket herred/kommune i 1900-tellingen denne evt. feilstavingen oppstår.Uansett, av prinsipp og av ressursmangel foretar vi ingen rettelser av enkeltfeil i datamaterialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Skrivemåter i FT1900 er vel ikke alltid til å stole på. Det er mulig feilen ligger i overføring fra papir til digital, men den kan like gjerne ha oppstått under registreringa ("tellekorpset" kan ha misforstått navnet). Min oldefars søster het Karanda, men står i 1900 oppført som Karinna. Jeg har ikke gått til originalkilden (papir, evt. mikrofilm), men det skal ikke overraske meg om det står Karinna også der. Hennes mor, Anna, er feilaktig ført som Hanna. Feiler kan oppstå, og "skyld" lar seg ikke gjøre å fordele. Takk til alle bak Digitalarkivet. Dere gjør en fabelaktig jobb! Et par feiler i ny og ned må en bare tåle; det er ingenting mot alt det positive dere bidrar med. Mvh Arne Langås; eutrollet@hotmail.com; http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.