Gå til innhold
Arkivverket

[#1977] Emigranter fra Kristiania 1916 - er lista komplett


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Etter at det det ble mulig å søke etter emigranter over Ellis Island, fant jeg at en nevø av min oldefar trolig reiste til USA to ganger, først i 1908 og senere i 1916. Jeg finner ham i listene fra Ellis Island, både i 1908 og i 1916, men ikke blant de 1005 som er registrert det året i DA. Samuel Hamberg, som han het, oppga begge gangene Kristiania som utgangshavn ved ankomst Ellis Island.Alt dette koker egentlig ned til et spørsmål: Er emigrantoversikten for 1916, totalt 1005 personer som er lagt ut i DA, komplett?(Når jeg ser på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Året er ikkje ferdig enno. Me veit ikkje heilt kva som manglar. Grunnen er at dei som registrerte (ikkje korkje DA eller RHD) synest å ha hoppa over deler av materialet. Dermed veit me ikkje kva som manglar før me går gjennom side for side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Å løpe gjennom et arkivmateriale og "plukke blomster som en ungpike i en sommereng" må være dårlig anvendelse av tid og ressurser i forhold til målsetningen, spesielt når man, som du sier, er nødt til å gå gjennom hver eneste side på nytt.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er så sant som det sagt. Men sånn er det det er blitt gjort. Me fekk oss eit sjokk då me fekk eit materiale me trudde var fullstendig. Men no er me snart ferdige og alt vil vera på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg kan skyte til at jeg savner innførselen til Anders Gustavsen 1886 og Martin Gustavsen 1887 i Christiania Politikammers emigrantprotokoll. Disse har jeg funnet i originalprotokollene, men de er ikke å gjenfinne i det materiale som er tilgjengelig på nett pr.dags dato.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.