Gå til innhold
Arkivverket

[#1978] Brunlanes 1801, falt ut?


Gjest Torkil  Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkil  Lier

Søker etter Brunlanes i 1801-tellingen under Vestfold, men det er ikke å finne. Søker man f.eks.på gårdsnavnet Halle,er det ikke noe resultat for Vestfolds vedkommende. Går man derimot til den gamle tellingen og søker på samme gårdsnavn kommer Halle i Brunlaugnæss opp med en gang. Hva har skjedd? Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Brunlanes er kamuflert under Tanum. Brunlanes prestegjeld består av Tanum, Berg og Kjose sogn. Antar at når FT-1801 opererer med navnet Tanum på prestegjeldet skyldes dette en konverteringsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det tvilar eg på. Om du ser i teljinga står det Tanum prestegjeld i det registrerte materialet. Det vart henta frå eit felt øvst på kvar side i originalen. Eg har ikkje høve til å kontrollera, men eg er 100% minus bittelitt sikker på at det i originalen vert operert med Tanus som prestegjeldsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I dag er det i alle høve Brunlanes prgj. med dei tre sokna. Men går du inn på fyrste side i tellinga på DA, meiner eg det er, får du fram soknepresten, merka som sokneprest i Brunlanes. Men over står det Tanum prgj., Tanum sokn, Tanum prestegard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Under inngangen 1801 er det prestegjeldsnamnet slik det var skrive i 1801 som kjem fram i lista. Går ein derimot inn Kommune/pgj på kjeldetidspunktet eller Dagens kommunar vil ein finna kommunenamna slik dei er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.