Gå til innhold
Arkivverket

[#1989] Ymse spørsmål, Bergen


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

I samband med jakta på to systre frå Breim (Anne og Johanne Jondtr Skinlo) har eg nokre spørsmål.1. Eg trur det er dei som gifter seg i Bergen i 1823, same dato, men alderen er feil, særleg på den eldste. Kan det seiast noko om kor påliteleg alderen ved vigsle er? Var det kanskje vanleg for "eldre" damer å lyge på alderen når dei gifte seg med yngre menn? For den eine av desse systrene er det snakk om eit avvik på ca 15 år (dersom det er ho).2. Kan ein gå ut frå at namnet ved dåp er fullstendig? Johanne har ei dotter Agnete i 1832, og eg har følgt ei mogeleg Agnete gjennom vigsle og nokre barnedåpar, til folketellinga 1865 der ho er oppført som Agnete Bergitte. Kan det likevel vere same kvinna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Napoleon giftet seg med Josefine skal han ha latt sin egen alder øke, og kuttet tilsvarende av på hennes, slik at de hos registraren framstod som jevngamle. Det med tilpasning av alder er et gammelt og vel kjent fenomen. 15 års reduksjon i alder høres mye ut, men det lar seg nok finne eksempler på at det har forekommet. Men det vanlige var nok at ektefellene "tilpasset" alderen, og fant et slags middelpunkt.Jeg tror det er relativt få eksempler på at folketellingen har med flere navn enn det man finner ved dåp, men det kan vel ikke helt utelukkes. Enkelte har tatt/fått navn på et seinere tidspunkt, for eksempel ved konvertering, men det er neppe aktuelt i Bergen i 1865. Ved dåp av barna kalles hun også Agnethe Bergitte Olsdatter/Olsen, slik at hun synes å ha brukt begge navn jevnlig. Agnethe, datter av Johanne Jonsdatter, var datter av Ole Asbjørnsen, og skulle derfor kunne kalle seg Olsdatter, slik at det da heller ikke helt kan utelukkes at det er samme person. Vi skulle hatt vielsen til Agnethe Bergithe Olsdatter, for der å kunne se hvem som er registrert som far, men det ser ikke ut til at den vielsen har funnet sted i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Severin Ludvig Jaobsen, 26 1/3 år gammel, sønna v Ole Johan Jacobsen, giftet seg i Domkirken 24. august 1856 med Agnethe Olsdatter, født i Domkirkesoknet, 24 år gammel, og datter av Ole Asbjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.