Gå til innhold
Arkivverket

[#1995] Hva betyr kyrkotagen?


Gjest Gitte Jacobsen Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

HeiSitter med en kopi av utdrag av fødsels- og dåpsbok av min manns oldefar fra Sverige. Lurer på en ting fra denne: oldefaren er født den 14/11-1868 og døpt den 17/11-1868,så kommer det jeg lurer på det står at modern er kyrkotagen den 20/12-1868 betyr det at hennes barn er døpt på nytt?Man kan jo sette seg inn i situasjonen omkring fødselen. Det har trolig oppstått komplikasjoner omkring den og at barnet da blir døpt, i tilfelle noe skulle skje.Hva tror du om dette siden det ikke er så mange dager mellom fødsel og dåp?Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Kan det være det samme som introduksjon som vi finner i våre kirkebøker, altså datoen for når moren gikk i kirken igjen for første gang etter fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Enig med Anette. I tredje Mosebok 12 kapittel står det om barselkvinner. Tror å huske at ved fødsel av gutt så er hun uren i 40 dager,og ved jentebarn 63 dager Det var vanlig i Norge å bringe barn til dåp ved første annledning,siden kom der rundskriv fra Kirkedepartemanget at det hadde ikke slik hast. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Med fare for å bli refsa for feil forum: Fleire gamle har sagt til meg at det hende dei reiste til kyrkje før barnet var kome for å få døypt det fort nok (då nødvendigvis medbringande den høggravide), og mitt spørsmål er: Er dette berre ei vandresegn, eller kjenner nokon til konkrete tilfelle med namngjevne personar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Har aldri høyrt det, men eg trur gjerne det kan vera sant. Trua om at barn kom til helvete om det ikkje vart døypt sat vel sterkt i til langt ut i førre hundreåret (|900-talet). At folk då la seg til i nærleiken av kyrkje er vel ikkje noko merkelegare enn at det er folk som buset seg i nærleiken av sjukhuset føre dei skal føda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

TAKKAR,TAKKAR Dette stemmer nok riktig bra, av hva jeg selv har kommet frem i tankegangen. Ville bare være sikker.Vennlig hilsen Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

På mitt hjemsted var det vanlig at når et barn ble døpt umiddelbart etter fødsel, på grunn av at de regnet med at det ikke ville leve opp eller at det ble hjemmedøp av andre grunner. Da tkulle barnet bringes til kirken ved første anledning for å få "stadfestet" dåpen av presten. Barnet ble da ikke døpt omigjen, men fikk en stadfestelse på den dåp som allerede var foretatt. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.