Gå til innhold
Arkivverket

[#2009] 1701 Census for Nordre Bergenhus.


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Takk, jeg fant den omsider etter dine anvisninger, men det hadde kanskje vært en ide å lage en lenke fra "Følgjande data er tilgjengeleg: Sogn og Fjordane"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det du foreslår er å legge databasen under Digitalpensjonatet i rommet til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, stemmer det?I Digitalpensjonatet legger vi kun databaser registrert av personer/foreninger utenfor Arkivverket (unntatt for DIS som har en særskilt avtale). 1701-manntallet ble registrert ved Statsarkivet i Bergen og skal derfor ligge under Digitalarkivet.Men du har flere innnganger til databasen: Du kan gå inn via Kjeldetype som Oldervoll viste, eller du kan gå inn via Kommune/pgj på kjeldetidspunktet og velge Sogn og Fjordane og deretter Heile fylket. Da vil du også få opp databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Anette: Det jeg tenkte på var at når du f.eks. går inn via kjeldetype "kyrkjebøker" og velger Sogn og Fjordane, får du opp følgende meny:Følgjande data er tilgjengeleg: Sogn og Fjordane Der ville det være et passende sted å legge inn en lenke. Ellers er de anvisningene som er angitt greie nok, men poenget er jo at ved gode menyer ligger ting lett tilgjengelige uten at man behøver å bla gjennom alt mulig i tilfelle det ligger noe interessant. Ellers er jeg enig med Knyt Bryn i at 1701 tellingen helst burde ligge der hvor de andre tellingene ligger, selv om de ikke omfatter hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når ein via kyrkjebøker og Sogn og Fjordane trykkjer på t.d. døypte får opp Følgjande data er tilgjengeleg: er det ikkje alle data for Sogn og Fjordane ein får opp, men dataene som tilhøyrer Sogn og Fjordane fylkesarkivet, ein av gjestane i Digitalpensjonatet. Dette er måten det er gjort på for alle DP-gjestane. Og 1701-teljinga tilhøyrer ikkje Fylkesarkivet.Kva tid 1701 skal ut av Andre-kategorien og inn i ein eigen kan ein sjølssgt diskutera. Kanskje tida er komen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

En grei avklaring - det er bare det at brukerene av Digitalarkivet bryr seg ikke om hvem som eier informasjonen, men er interesser i selve informasjonen. Eierskapet kan jo greit angis i selve menyvalget, f.eks. "Mantall 1701 for "nnn" (eier: xxx)", eller noe slikt. Hovedsaken er vel å gjøre informasjonen tilgjengelig på en oversiktlig måte. Av samme årsak syns jeg at Digitalpensjonatet blir håpløst å bla i siden bidragene der er sortert på hvem som har laget informasjon og ikke på hvilken informasjon som faktisk ligger der. Dette er det bare teleleverandørene som tjener noe på (tellerskritt). Eller er jeg helt på jordet? :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei, du er ikkje på jordet. Som brukarhar du heilt rett; eg ville tenkt på same måten. Men så har både du og eg interesse av at så mange som mogleg sender inn databaser til oss. Og slik me ser det vil det bli sendt inn meir om det på ein tydleg måte vert gjort merksam på kven det er som har gjort materialet tilgjengeleg for oss. Prisen du og eg må betala er å bruka eit ekstra klikk kvar gong me går inn i ein database andre har registrert. Er ikkje det ein rimeleg pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Kanskje har du rett i det.. Jeg vil benytte anledningen til å rette en stor takk til deg og dine medarbeidere for det arbeidet dere gjør for å legge data tilgjengelige for oss er på jakt etter våre røtter. Det dere gjør er helt uvurderlig, så stå på :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.