Gå til innhold
Arkivverket

[#2014] Angående skiftet til Maren Hansdtr. Ørbech, Årdal


Gjest Terje Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hagen

Hei! Er dette eitt rett skifte? Eg er i tvil om dette skiftet er eit rett avskrift av dei orginale kjeldene? Maren Hansdtr. Ørbech som døydde i Årdal i året 1738. Etter det eg kan sjå eller forstå av dette skiftet, så er ho dotter av Hans Ørbech og Anna Nagel? Eg har alltid trudd at mori var Christina Jonsdtr. Cunningham??? Etter BB for Luster og andre kjelder. Eg har forresten denne syskinsflokken til Hans Ørbech og "Christina": 1: Hans Hansson Ørbech (1644-1685) 2: Anna Magdalena Hansdtr. Ørbech (1646- ) 3: Elen Hansdtr. Ørbech (1649-1723) g. Anders Sørenson Heiberg. 4: Christine Hansdtr. Ørbech (1650-1712) g. Ludvig Christenson Paust. 5: Maren Hansdtr. Ørbech (1653-1738) g. Dominicus Berntson Nagel. 6: Jens Hansson Ørbech (1656- ) g. Margretha Pedersdtr. Hanning. 7: Otto Hansson Ørbech (1659-1705) Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen. Etter Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, post 60 for Årdal Skipreide.SKIFTET AV 7/7 1741.Namn arvtakar: Maren, Hansdtr Ørbech Gard: , nr.:0 Husmannsplass: Yrke: Matrone Skipreide: Årdal Protokoll/side: 5b-262b Datering: 1741-1748 Dato: 7.7.1741 Eiga: 153 Dalar, 0 ort, 11 skilling Gjeld: 174 Dalar, 1 ort, 8 skilling Netto: 0 Dalar, 0 ort, 0 skilling Merknad: FalittPersonar i skiftet : (1) Christopher Munthe (2) Hans Ørbech Far (3) Anna Nagel Mor (4) Christen Ørbech Brorsøn (5) Otte Ørbech Brorsøn (6) Hans Ørbech Død Brorsøn (7) Jens Ørbech Død Bror (8) Kirsten Madame Jensdatter Ørbech Brordatter (9) Christopher Munthe Gift med Kirsten (10) Otte Ørbech Bror (11) Nicolai Ørbech DødRingebu Brorsøn (12) Anders Ørbech Danmark Brorsøn (13) Hans Ørbech Brorsøn (14) Østen Ørbech Brorsøn (15) Lars Ørbech Død Brorsøn (16) Otte Ørbech Død Brorsøn (17) Kirsten madame Ørbech Brordatter (18) Dorethe mademaselle Ørbech Brordatter (19) Margrethea Ørbech Kristiansand stift Brordatter (20) Anna Ørbech Søster (21) Karen Haurits Enken Søsterdatter (22) Berent Nagel DødSunfjor Bergen Sitft Gift med Karen (23) Elen Ørbech Søster (24) Anders Sørensen Indre Sogn Gift med Elen (25) Hans Ørbech Indre Sogn Bergen St Søstersøn (26) Maren mademoiselle Ørbech Bergen Søsterdatter (27) Kirsten Ørbech Død Søster (28) Ludvig Paust Gift med Kirsten (29) Ludvig Christian Paust Watzøe Søstersøn (30) Christian capitain Paust Sundfjord Søstersøn (31) Abel madame Paust Død Søsterdatter (32) Kristine Helen Paust Søsterdatter (33) Hans Drøy Gift med Ingebor (34) Hans Norenberg Bergen Gift med Berethea (35) Boets gjeld Kreditor (36) Reesen Gift med Anna Lovise (37) Martha madame Ørbech Brordatter (38) Anna madame Ørbech EnkenBergen Brordatter (39) Ingebor Paust Død Søsterdatter (40) Hans Ørbech DødRomsdahlen Bror (41) Jens Ørbech DødNesstrand Brorsøn (42) Capitain Hauritz Goft med Anna (43) Anna Lovice Paust Enken Søsterdatter (44) Berethea madame Paust Søsterdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du har nok rett i at det er noen feil her. Dette må være skiftet etter den Maren Hansdatter Ørbech som døde i Årdal 1738. Hun var datter av fogd og rådmann Hans Jensen Ørbech og hans første kone Christine Cunningham. Anna Nagel som er nevnt ovenfor, er derfor slett ikke mor av avdøde.Det som er sitert ovenfor, er da heller ikke avskrift av skiftet, men bare et komprimert skifteutdrag. Dessverre er det slik med en rekke av skifteutdragene Fylkesarkivet har i sin database, at de inneholder vesentlige feiltolkninger både når det gjelder navn og slektskapsforhold. Originalen må alltid sjekkes. Jeg må likevel legge til at disse skifteutdragene etter min mening er svært nyttige. En korrekturlest utgave kommer forhåpentligvis en gang seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.