Gå til innhold
Arkivverket

[#2019] Festensøl


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

I forbindelse med et giftemål på Tjøme i 1698 oppgis at kvinnen holdt "Festensøl". Det er første gang jeg har kommet over dette uttrykket. Er det det samme som utdrikkingslag? Det skjedde ca. 14 dager før brylluppet, og er nedskrevet av presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Det spørs om det ikke er en liten lese/ skrivefeil her. I historisk leksikon står det om "Festerøl" og ikke om "Fetsensøl".For å feire at festermål/ trolovelse var inngått ble det gjerne holdt festerøl, også kalt belevetle, hvor bare de forlovede, deres foreldre, samt et fåtall vitner (belemenn og belekvinner) -gjerne også presten - var tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Regner med at den er denne innføringen det siktes til. Jeg har etter en del om og men kommet fram til at det står festensøl. Samme ord forekommer for øvrig 11 andre ganger i kirkeboken i perioden 1686-1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Til Ketil, Det stemmer at det er denne referansen. Jeg har også tolket den på samme måte som deg. mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.