Gå til innhold
Arkivverket

[#2020] Manntall (folketelling) 1701


Gjest Tor Ålbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ålbu

Det er gjort et fantastisk bra arbeid med å legge inn en masse kilder ved digitalarkivet. Er det noen planer om å legge ut Manntallet for 1701 for hele Norge? Eventuelt hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

1701-manntalet (ikkje folketeljing) finst berre for det nordafjellske, frå Lista og nordover. Me har alt fått på plass ein god del av dette materialet og meir sig inn etter kvart, registrert av andre. Den dagen kjem nok då me bestemmer oss for at nok skal me ta resten å få plass. Kva tid er litt vanskeleg å seia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Fra Lista og nordover? Det hørtes jo nesten landsdekkende ut - eller er det jeg som har misforstått? Lista og sørover blir jo nærmest Danmark, det....Kanskje det er et annet sted som heter Lista enn det jeg tenker på? Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det høyrest kanskje rart ut, men nordafjellske, og 'frå Lista og norover', tyder i mitt historikarspråk fylka langs vestkysten frå og med Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg mener bestemt å ha sett 1701-manntallet for deler av Vestfold (Brunla len?), så da er vi ikke lenger "nordafjells" vel?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg vil ikkje utelukka at du har rett, Hans. Eg trur vel ikkje at det var slik at teljinga berre vart teken nordafjells. Det er vel heller slik at ho er rekna som bevart berre for det nordafjellske. Då kan det gjerne vera slik at teljinga finst for øyar også i det sønnafjellske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Frå dokumentasjonen for manntalet 1701 frå Søndre Bergenhus amt: "Manntalet 1701 omfatta landdistrikta i heile Noreg sør for Finnmark futedømme, men store delar av materialet er gått tapt. Det er tapt for nesten heile "sønnafjelske" Noreg (i dag Sør- og Østlandet, men er i behald for Rygge prestegjeld, Nedre Romerike futedømme, for Odal prestegjeld, for Larvik grevskap og Nedenes futedømme). Vidare manglar manntal for Jostedal prestegjeld i Indre Sogn, og det manglar for Stjør- og Verdal futedømme."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp et gammelt emne her. Jeg har selv utskrifter(papirkopier) av manntallet 1701 for Alstahaug, Herøy, Lurøy og Træna på Helgeland og slår gjerne opp der hvis noen skulle ha behov for det. Disse er ikke utlagt på internett. E-postadresse hvis noen vil spørre privat: anlih@online.no, men jeg kan jo svare her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk ikke med at jeg også har kopi av manntallet 1701 for Buksnes i Lofoten. Den protokollen må ha blitt våt før mikrofilmingen, eller det som skrev har klusset ekstra med blekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.