Gå til innhold
Arkivverket

[#2026] BundeLensmand och Schydsschafferdrenge


Gjest Marit Lønøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

BundeLensmand er bondelensmann. Det er same stillingen som i dag, men har forandra funksjon gjennom åra. Han må ikkje blandast saman med middelalderens lensmann.Skysskafferdrenge er i utgangspunktet ein som kjørte hesten på ein skysskaffarstasjon (ein av gardane i bygda som hadde skyssoppgåver). Men eg er litt usikker på korleis dette var i 1653. Då var det eigentgleg allmenn skyssplikt; alle gardbrukarar hadde plikt å skyssa når myndighetspersonar var ute og fór, har eg forstått. Men dette er ikkje mitt spesiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Tusen takk for hjelpen. Det var så mange i denne databasen som hadde denne "tittelen". Derfor lurte jeg på om Bondelensmann hadde en annen betydning på denne tiden enn det vi forbinder det med. Fant for eks. to som het Anders Hansen, og en av de jeg prøver å finne mer ut om er Bondelensmann Anders Hansen Bildøen. Spennende er det, og kanskje jeg finner ut av det en dag. hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe slik å forstå at de personene dette gjelder, var "BundeLensmend og SchydtzschafferDrenge, men bare én av delene. De aller fleste var naturlig nok det siste. Forklaringen på formuleringen i rullene er at disse personene er ført i en kolonne med disse to titlene i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Knut har sikkert rett. Eg vil tru at grunnen til at desse opplysningane vart ført inn, men utan å skilja på kven som var kva, er at begge 'yrka' gav heilt eller delvis fritak frå militærteneste. Eg veit at dette var tilfelle i periodar, men særleg i denne perioden, men alvorlege krighandlingar gjennom lang tid, var desse reglane så pass omskiftane at det trengst spesialkunnskap for å vera sikker på korleis dette hang saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Lensmannen hadde også skattefritak, og jeg lurer på om ikke skyssskafferne hadde det og. Jeg har sett opplysninger om klager på alle de byrder skyssplikten medførte, og synes å huske at man kunne få en viss kompensjon for denne plikten i form av skattefrihet. Når tid det ble faste skyssgårder vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.