Gå til innhold
Arkivverket

[#2028] S/S HEKLA 25. APRIL 1901- EMIGRANTPROTOKOLL


Gjest Vera Ilseng
 Del

Recommended Posts

Gjest Vera Ilseng

En mann som står oppført i protokollene fra 1901, skal angivelig ha reist med Hekla 25/4-01. Via Solem&Swiggum-sidene vet jeg at Hekla reiste til New York, og kom fram 11/5-01. Søkte derfor på Ellis, og fant ikke "min mann" i passasjerlistene for Hekla 11/5-01. Fant listene for båten, og har sett igjennom alle passasjerer, og sett på alle originale dokumenter. Så derfor etter om jeg kunne finne noen av de andre som angivelig reiste med samme båt, samme dag (emigrantprotokollene), men av de jeg har sett på, har jeg ikke funnet noen av de samme navnene på skipslistene.Syns det er rart! Den ene av de jeg søkte på, hadde forhåndsbetalt billett, og enkelt navn, så jeg syns det er merkelig at han ikke finnes på skipslistene. Skipslistene viser at Hekla har gått fra Copenhagen 24/4 med noen som skulle jobbe på båten over til NY. 25/4 reiser Hekla fra Oslo, og 26/4 fra Kristiansand. Spørsmålene mine er da: Kan det være feil i emigrantprotokollene? Står alle passasjerer oppført fra Oslo, også de som gikk ombord i Kristiansand? Vet noen om protokollene ble skrevet lang tid i forveien før båten gikk? (Kan det ha skjedd noe med folk i mellomtiden) Kan det være andre årsaker til at dette ikke stemmer? Er svært takknemlig for hjelp!Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Glemte etpar ting: Hekla var også innom København igjen etter Kristiansand, og tok opp passasjerer. Et annet spørsmål er selvsagt: Når ble passasjerlisten skrevet - når de gikk ombord, eller når de kom fram? Hvis noen hoppet av i Kristiansand eller København, ble de da oppført på listene?Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvordan passasjerlistene ble oppdatert med et såpass komplissert avreisemønster har jeg ikke aning om, men jeg mener ganske bestemt at kapteinen på hver eneste båt måtte fra seg levere en komplett passasjerliste ved ankomst USA. Ellers vet jeg også at folk med forhåndsbetalte billetter i endel tilfeller ombestemte seg på kaia før avreise.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.