Gå til innhold
Arkivverket

Barken Annette forliste i 1871 ved USAs kyst


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar, Peder Jacobsen (1832-1871) omkom i forliset utenfor USAs vestkyst 25. august 1871 etter at barken Annette kolliderte med dampskipet (steamer) Java.

New York Times omtalte henselsen: lenke til avisoppslaget

 

Innførselen i kirkeboka fra Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 5 (1852-1871), Døde og begravede 1871, side 344.

Lenke til kirkeboka

 

Er det noen som vet hvilket rederi som eide Annette? Siden Peder Jacobsen var fra Moss, (gift og bosatt i Rygge) antar jeg at rederiet kanskje også var lokalisert til Moss/Rygge.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Tove. Det kan jo hende det er den - jeg får sende en epost til sjømannsforeningen og spørre om de vet noe om dette skipets skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tippoldefar, Peder Jacobsen (1832-1871) omkom i forliset utenfor USAs vestkyst 25. august 1871 etter at barken Annette kolliderte med dampskipet (steamer) Java.

New York Times omtalte henselsen: lenke til avisoppslaget

 

Innførselen i kirkeboka fra Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 5 (1852-1871), Døde og begravede 1871, side 344.

Lenke til kirkeboka

 

Er det noen som vet hvilket rederi som eide Annette? Siden Peder Jacobsen var fra Moss, (gift og bosatt i Rygge) antar jeg at rederiet kanskje også var lokalisert til Moss/Rygge.

 

I avisartikkelen fra New York Times står det i hvert fall at "Annette" var fra Moss, så da må vi vel gå ut fra at eierne også var lokalisert i Moss. Antakelig var det snakk om et partsrederi med flere eiere (bl.a. muligens skipperen), der én var bestyrende reder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel sånn at eierne var i Moss. Jeg tenker det vil være mulig å finne ut hvem som eide skipet, men jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne.. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken ble borte til dødsfallregistreringen..

 

Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 5 (1852-1871), Døde og begravede 1871, side 344.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=416&idx_id=416&uid=ny&idx_side=-329

 

Det er også en tilsvarende registrering av de som omkom i dette forliset i kirkeboka for Moss. Jeg får se nærmere på dem igjen - kanskje finner jeg navnet på kapteinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel sånn at eierne var i Moss. Jeg tenker det vil være mulig å finne ut hvem som eide skipet, men jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne.. Noen tips?

 

Dersom det finnes en aktiv sjømannsforening i Moss, ville jeg ha kontaktet den. Ellers vil jeg jo gå ut fra at dette forliset er omtalt i lokalhistorisk litteratur fra Moss og omegn. Aviser? Du kjenner jo forlisdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal jeg undersøke, Oddbjørn. Takk for svar. :)

 

Her er litt til om denne skipskatastrofen - men dessverre ikke noen flere detaljer om eierskapet til barken "Annette":

 

NorwayHeritage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25.august 1871 var visstnok ikke første gang dampskipet "Java" kjørte i senk et annet fartøy. 7. november 1866 var det et skoleskip det gikk utover:

 

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant! Kanskje det har blitt lagt merke til av avisene i Moss på den tiden også? Takk for lenkene.

 

Når jeg googler Jacob Barth Bøckmann kommer det bare opp en forstmann/jurist fra Kristiansand, som levde 21 år etter - til 1891, så han var det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant! Kanskje det har blitt lagt merke til av avisene i Moss på den tiden også? Takk for lenkene.

 

Når jeg googler Jacob Barth Bøckmann kommer det bare opp en forstmann/jurist fra Kristiansand, som levde 21 år etter - til 1891, så han var det jo ikke.

 

Ved litt "googling" ser jeg at hendelsen er omtalt i flere aviser høsten 1871 - og da med referanse til "Norwegian Newspapers".

 

Bøckmann er Skibs-(et eller annet). Jeg prøvde meg med Skibslæge, men fikk det ikke helt til å stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved litt "googling" ser jeg at hendelsen er omtalt i flere aviser høsten 1871 - og da med referanse til "Norwegian Newspapers".

 

Bøckmann er Skibs-(et eller annet). Jeg prøvde meg med Skibslæge, men fikk det ikke helt til å stemme...

 

Sånne treff fikk ikke jeg.. Hva søkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne treff fikk ikke jeg.. Hva søkte du på?

 

Beklager - jeg var litt for kjapp der :unsure: The sto ikke "Norwegian papers", men "New York papers"...

 

Jeg søkte på "barque Annette", kombinert med årstallet 1871 - og fikk da treff på bl.a. denne avisnotisen:

 

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel sakset fra NY-Times sin reportasje, tror jeg.

 

Jeg får følge rådet ditt og lete videre. :)

 

 

Takk for svarene dine, Oddbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel sakset fra NY-Times sin reportasje, tror jeg.

 

Jeg får følge rådet ditt og lete videre. :)

 

 

Takk for svarene dine, Oddbjørn.

 

Sikkert. Jeg har ellers tilgang på Aftenpostens arkiv, men finner ingenting om hendelsen der.

 

En annen kilde du muligens kan finne noe i, er mønstringsprotokollene, og i tilfellet Moss vil du vel måtte oppsøke Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En annen kilde du muligens kan finne noe i, er mønstringsprotokollene, og i tilfellet Moss vil du vel måtte oppsøke Statsarkivet i Oslo.

 

 

Det var en ide. Jeg har kort vei dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Morgenbladet 4/9-1871 står det en notis om at man i Moss har mottatt telegram om at skibet ANITA tilhørende Petersen i Moss og ført av Bøchmann er påseilet av et dampskip nær Amerikas kyst og gått under; kun båtsmann ble reddet. Da har man to forskjellige navn på skuta, rederen og skipper er nok riktig.

Har sett i skipsregister for 1868 men ikke funnet hverken ANITA eller ANNETTE som hjemmehørende i Moss.

En tur på Norsk Maritim Museum og en titt i Veritasregisteret for 1870 vil sansynligvis gi en løsning på skutenavnet.

Skutene er heller ikke nevnt i det såkalte Malmsteinregisteret som finnes på nett under NMM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Peterson var eier, altså. Kanskje båtsmannen som overlevde var fra eierfamilien - han het vel M, (eller W?) Peterson. Dette var spennende. Fant du Morgenbladnotisen på nett?

Jeg får ta meg en tur til Bygdøy. Er Veritasregisteret for 1870 på Riksarkivet?

 

Tusen takk for det du har undersøkt for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Morgenbladet 4/9-1871 står det en notis om at man i Moss har mottatt telegram om at skibet ANITA tilhørende Petersen i Moss og ført av Bøchmann er påseilet av et dampskip nær Amerikas kyst og gått under; kun båtsmann ble reddet. Da har man to forskjellige navn på skuta, rederen og skipper er nok riktig.

Har sett i skipsregister for 1868 men ikke funnet hverken ANITA eller ANNETTE som hjemmehørende i Moss.

En tur på Norsk Maritim Museum og en titt i Veritasregisteret for 1870 vil sansynligvis gi en løsning på skutenavnet.

Skutene er heller ikke nevnt i det såkalte Malmsteinregisteret som finnes på nett under NMM.

 

Veritas- og Signalregisterne befinner seg på Maritimt Museum. Artikkelen er på nett under Nasjonalbiblioteket,

http://www.nb.no/avis/programvare/vis_sider.php?publisert=&vis_tiffbilde=&modus=sok&tittel=URN:NBN:no-nb_digavishefte_8&aarstall=1871&maaned=09&dag=04&side=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Peterson var eier, altså. Kanskje båtsmannen som overlevde var fra eierfamilien - han het vel M, (eller W?) Peterson. Dette var spennende. Fant du Morgenbladnotisen på nett?

Jeg får ta meg en tur til Bygdøy. Er Veritasregisteret for 1870 på Riksarkivet?

 

Tusen takk for det du har undersøkt for meg!

 

M. Peterson & Søn drev betydelig rederivirksomhet i Moss i 1870-årene (i tillegg til en del annen virksomhet).

 

Og firmaet Peterson i Moss eksisterer den dag i dag!

Peterson.no

 

Et sitat fra firmaets hjemmeside under "History" (hjemmesiden er på engelsk):

 

1848

Shipping

M. Peterson & Søn branched into shipping, and was one of Moss most prominent ship-owning companies by 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.