Gå til innhold
Arkivverket

[#2043] HL som familiestilling


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiHva står HL, som blir brukt under famliliestilling for? Fant denne formen i tilknyttning til Fru,lever av sine midler (altså enke)også.- mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Gitte,Det hjelper om du kan være litt mer utdypende. Dette er tydelivis en folketelling, hvilken? Og du kan også komme med en referanse til hvilken familie dette dreier seg om.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Are.Dette HL finner jeg i ft-1900 for Aas.Gårds nr84 som er Gulli gård i Kroer.Der står Svend Kristiansen oppført med barn + den nye kona(se brukerforum om Karen Emilie Syversen) pluss en pleiedatter.Svend kalte seg Gulli også.Han er bror av min tipptipp oldefar,Edvard Kristiansen.Jeg går utifra at det er Svend som bor i hovedhuset, da han er eier og bruker av gården Gulli. Litt lenger ned i tellingen står alle de som bor i drengestuen. Det finner dere Ingeborg Johannesen og !! Hiis oppført som HL i familiestilling. Det står også en indgangspige hva nå det er for noe? Ble det litt klarere!? -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

1. Det dukker ofte opp spørsmål om ord og forkortelser i folketellinger o.l. Det hadde vært fint om "Ordlista" i Digitalarkivet kunne blitt utvidet til å ta med slike ord.2. HL: Kan dette være en forvansking av Hf = Husfader?3. I min nyervervede Norsk Historisk Leksikon finner jeg forklaring på" inngangskoner". 6 uker at hun hadde født ble kvinnen høytidelig ført inn i kirken av presten. Kan en "indgangspike" være det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg vil tru at dette er feilskriving for el, einsleg losjerande. Til Kjell: På inngangssida til kvar av teljingane finn du ei side m.a. med lenker til nyttige opplsyningar om teljinga. Her finn du ei liste med forkortingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når det gjeld inngangspike, trur eg heller det var ei tenestejente som arbeide inn i huset, i motsetnad til den som også kunne arbeida i fjøset og elles utandørs. Men sikker er eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.