Gå til innhold
Arkivverket

[#2047] Adressebøker på nettet ?


Gjest Arne Solås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Har det noengang vært vurdert og diskutert muligheten av å legge ut noen av de største (norske) byenes adressebøker som søkbare her i Digitalarkivet ?. Ofte erfarer vi at perioden 1900 - og fremover mot 40-50 tallet kan være vanskelig å finne ut av, ofte verre enn tidsrommet 1801 til 1865. En eller to adressebøker, f.eks. 1920 og 1940 (hvis de finnes)ville jo være til stor hjelp. Disse ville jo også gi mere "kjøtt på beinet" til f.eks. søkemuligheten "Døde i Bergen 1912-72" (hvor adressen finnes innført) ved at man ved denne referanse kunne fastslå at "aha, dette er den rette Ole Olsen, for her bor også kona Astrid og yngstedattera Else". Jeg har den aller største forståelse for at andre kilder er langt høyere prioritert, men jeg ville nå gjerne lufte denne tanken. Og har dette blitt utdebattert før her i dette forum, så beklager jeg innlegget. La meg samtidig få rette en takk til alle dere som legger ned/har lagt ned et kjempearbeid med Digitalarkivet. Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

ideen er god. Men me har nok ikkje kapasitet til å skriva av adressebøker, særleg fordi det eigentleg utanfor vårt arbeidsområde. Men me skal sjå om det går an å skanna og ocr-lesa ei bok. Me melder attende i neste veke korleis det gjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.