Gå til innhold
Arkivverket

[#2061] Hospitalets Hus-'werielige Lemmer' FT1801 Tronhjem


Gjest Carl-Otto Seljelid
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl-Otto Seljelid

I FT 1801 finner jeg en mengde eldre mennesker boende på adressen 'Hospitalets Hus' i Trondheim. Noen har merknaden 'de som nyde frie huusværelser'. Andre 'sygesstuen for incurable', 'daarekisten'. Er dette å regne som datidens kommunale Pleie- og sykehjem, hvor de bemidlede betalte for sitt opphold og de øvrige fikk stell etter kapasitet? Eller er dette et ordinært sykehus utfra datidens standard(Hopital). Det er ca 120 mennesker på dette stedet ved tellinga. Og snittalderen ser ut til å ligge på et sted mellom 65-75 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Hei Carl-Otto! Med uttrykket 'daarekisten' menes galehuset. De som var innlagt der var vel hovedsaklig folk med forskjellige sinnslidelser, senil demente, psykisk utviklingshemmede; kort sagt de som datiden - altså det norske samfunn anno 1801 - betegnet som ravende gale. Henrik Ibsen benytter forøvrig uttrykket dårekisten i skuespillet 'Peer Gynt'.Hvorvidt Hospitalets Hus også kan betegnes som et ordinært sykehjem må andre enn meg svare på.Mvh., Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Carl-Otto Seljelid

Takker for svar, har sjekket ut informasjonen. Ønsker dere ei god jul og et godt nytt år. Terje, takk for sist. Har fulgt deg i Hårfagre-debatten :-) Du treffer meg via mail: cors59@hotmail.com Carlo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

DÅREKISTE:Mitt indre bilete av kva 'dårekiste' var, har (også) eg frå Peer Gynt. Som skulebibliotekar, les eg av og til nokre av dei bøkene som står der til låns. Har nett lese 'Måneringen' av Maj Bylock. Boka kom i 1984 (svensk) og 1985 (bokmål). Forteljinga går føre seg i "middelalderens Gotland".Dårekista her liknar mest ei likkiste, men med gitterlokk. Dåren ligg. Varmen kjem frå gjødselsdynga. Mat kjem sjeldan.Om også denne forfattaren har gjort leksene sine, har me fått forklaring for kvifor ordet 'kiste' er med. Ekkelt, kva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.