Gå til innhold
Arkivverket

[#2065] Navnestaving


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Hei! Jeg finner masse aner fra Uvdal i Numedalen, og i bygdebøker skrives alle etternavn på menn med "sson", altså Knutsson, Larsson o.s.v. Er dette p.g.a. dialekt der, eller hvorfor? På Digitalarkivet har jeg funnet en Knudsen som står som Knutsson i bygdebøkene. Har flere slike eks. Har ikke sett så mye i kirkebøker, da Kåre Sønstebø har så fine bygdebøker.Nore-Uvdal i forn og nye. GOD JUL hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kvar einkild bygdebok har ofte norm for korleis namn skal skrivast i den boka. Desse namna kan ha etter måten store avvik i høve til namna slik dei er skrivne i kyrkjeboka. Ofte vil bygdebøkene leggje namna tettast opp til det som er vanleg talemål i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg er ingen ekspert på dette emne, men vil bare peke på at bygdebokforfattere som oftest velger en bestemt form på patronymets endelse og bruker den konsekvent gjennom hele bygdeboken, eventuelt for en definert tidsperiode. Jeg har sett eksempler på at forfatteren redegjør for sitt valg på dette punkt i bokens forord. Årsaken er rimeligvis at man finner det håpløst å følge den/de stavemåte® som opptrer i kildene. Der kan stavemåten som kjent variere sterkt for en og samme person, også i enden av patronymet (-søn, -ssøn, -son, -sson, -sen, -ssen).MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei og takk. Det var vel slik jeg også tenkte meg det. Bare koselig med alle Halvorssonnene og Sveinssonnene. GOD JUL til dere og alle andre. Hilsen Inger.C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.