Gå til innhold
Arkivverket

[#2072] Planer om publisering av Kirkebøker Lindås 1764 -


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Halleraker

Jeg er svært interessert i å få tilgang til kirkebøker for Lindås (og Hosanger) for årene 1764 - 1813. Derfor har jeg anskaffet disse på mikrofichekort, og begynt å lese. Foreløpig er jeg på nybegynnerstadiet, og arbeider med noen hefter og Internettkurset i skrift fra 17- og 1800-tallet. Mitt spørsmål er: pågår det et arbeid med å registrere dette i en database? Er det noen andre der ute i Cyberspace som jobber med disse bøkene? Og hvis det er tilfelle, når vil resultatene i såfall legges ut? Hvis det er jeg som for tiden er mest interessert og blir "først ferdig" med registreringen, på hvilket format skal da databasen leveres? Er det tilstrekkelig at dataene ligger i et regneark (Excel)? Er det noen av dere brukere som har lyst å samarbede (over nettet) med å transkribere og registrere disse kirkebøkene? hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg har registrert døde for Lindås prestegjeld for perioden 1765-1801 for Ættehistorisk institutt. Disse vil bli lagt ut når jeg får lest korrektur på den eldste databasen på døde i Lindås 1740-1764. Jeg kan og gi deg tips om format og feltstruktur om dette skulle være ønskelig. Mvh Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg ser fram til at vi snart får en utvidelse av databasen fra kirkebøkene. På min kalender har jeg planlagt å seriøst prøve å skrive av de nevnte registre om et halvt års tid. Men jeg er ganske usikker på om jeg vil klare det før noen andre gjør det. Jeg er helt grønn i å lese lysende snirkleskrift, men stoler på at interessen driver meg til å gjennomføre det. Så det mest sannsynlige utfallet av dette er vel at noen andre registrerer dataene først, eller at jeg bruker mange måneder på å bli ferdig. Jeg forstår at vigde og gravlagde så og si er komplett. Konklusjon: ikke stol på at det kommer noe fra meg, det var ikke meningen med innlegget å gi falske forventninger. Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kenneth Bratland

Forøvrig kan jeg nå opplyse om at jeg er igang med å registrere døpte i Lindås prestegjeld fra desember 1764-1801 Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.