Gå til innhold
Arkivverket

[#2077] kildenes a'er er blitt til o'er...?


Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Er det bare jeg som er uheldig, eller er det et gjennomgående problem at håndskrevne, små a'er er blitt til små o'er ved avskriftene i folketellingen 1900?I Drammen finner jeg familien Pape som Pope (på to forskjellige adresser). I Seljord har gården og slekten Grave delvis blitt til Grove og samme slekt heter også Grove i Kristiania.Farlig å generalisere på bakgrunn av så få eksempler, men har andre gjordt (og evt. meldt fra om) samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fordelen med å være lokalkjent er at man kjenner igjen navn. De som har registrert 1900-tellingen har som regel kommet fra andre deler av landet enn materialet de har jobbet med. De har følgelig jevnt over ikke vært lokalkjent. Da vil man ikke vite at det faktisk må stå Pape, for skriftbildet er like mye Pope. På samme vis selvsagt med ö når markeringen over bokstaven mangler, da står det bokstavrett o, men vi vet jo i det fleste tilfeller at det må være ment ø.Vi vet at det finnes feil av typen a/o, ø/o. Disse feilene er vanskelige å oppdage ved korrektur, om man ikke la oppkontrollarbeidet med å stadig trekke inn mange andre kilder enn den som var registrert. Det blir eksepsjonelt tidkrevende, og i de knappe budsjetters verden praktisk umulig. Min konklusjon er at man skal være klar over forholdet, og gjøre søkene vide, og åsøke på flere forskjellige variabler. Da kan man gå rundt bokstavfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har full forståelse for at feilene finnes - registrering fra Oslo ville jo kreve lokalkunnskap fra hele landet, f. eks.Men det kan være nyttig for andre å få vite at denne slags feil finnes (i rikt monn?) og at en må søke på "unaturlige" varianter av navnet. JEG holdt i hvert fall på å lete meg i hjel etter Pape'ne - og det måtte en amerikaner til for å finne Grave'ne "mine"...Så til alles beste...Med vennlig og TAKKNEMLIG hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

For det første trur eg ikkje dei finst i rikt mon. Men namn som Grave og Pape er sjølsagt ekstra utsette fordi begge i utgangspunktet er like rimelege. Og det er vanskeleg å gjera folk merksame på at slike feil finst; ein kan ikkje skriva det på kvar side. Og folk les stort sett ikkje dokumentasjon, er mi erfaring. På seg sjølv kjenner ein andre, m.a. Rådet er sjølsagt at ein aldri skal rekna med at namn er stava nett slik ein forventa det. og i dei fleste tilfelle er det ikkje dei som har registrert sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.