Gå til innhold
Arkivverket

[#2078] Adoptert/fosterbarn


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

Min hypotese er at Johanne Hansine Lodtz er adoptert/fosterdatter til Johannes Christensen Mørch Lodtz og Andrea Friele, selv om hun bl.a. i FT 1875 og 1891 Bergen, samt i Finne-Grønns bind vedr. sakførere osv., står oppført som datter, f. 1866. Grunn 1: I sistnevnte kilde står fødselsdato 6. oktober 1866 (døpt i Korskirken). Det finnes bare en i Digitalarkivets kirkebøker for Bergen med dette navnet som har fødselsdato 6. oktober 1866, og hennes foreldre er bordarbeidsmann Hans Nilsen og Johanne Jensine Nilsdatter. Grunn 2: Jeg kan ikke finne at Johannes C.M. Lodtz og Andrea Friele får en datter i 1866. Jeg kan bare finne ett barn født av dette paret; en sønn i 1867. Grunn 3: Når Johanne Hansine Lodtz gifter seg 4. mai 1895 med Carl Christian Stiegler, står hun oppført med mellomnavnet Nilsen (riktignok døpt i Nykirken). Spørsmål: Er det noen kilder som kan bekrefte eller avkrefte min hypotese? Dersom den bekreftes: Er det mulig å finne historien bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Det er mulig, men min intensjon er rett og slett å høre om det finnes noen slags registre over adopterte rundt det aktuelle tidspunktet, og om Johanne Hansine evt. finnes i et slikt register. Det trodde jeg kanskje dere kunne svare best på. Historien bak en evt. adopsjon hører imidlertid bedre hjemme i brukerforumet. Det hadde jeg tenkt å ta på et senere tidspunkt, dersom det ble aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Greitt det. Men dette forumet er for dei kjeldene som er i DA. Dermed vil me også vera forplikta til å sva på innlegg her. Ditt innlegg gjeld eit problem du legg fram for ålmenta. Sjølsagt ser me også på slike innlegg, men kjenner oss ikkje meir forplikta enn nokon andre til å svar. Det vil sei, me svarer om me kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Ok, da har jeg flyttet spørsmålet til brukerforumet. Håper imidlertid du kan svare meg på følgende: Finnes det huller i kirkeboken for Bergen i 1866/1867, dvs. kan Johannes C.M. Lodtz og Andrea Friele ha fått en datter i 1866 uten at dåpen er fanget opp i kirkeboken? Sønnen de får i 1867 døpes i Domkirken, så kanskje ville datteren også ville blitt døpt der? De kan i så fall neppe fått datteren i oktober 1866, fordi sønnen er født i april 1867. Paret gifter seg i 1864, så det er ikke unaturlig om de hadde fått ett barn før sønnen Johannes Conrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så vidt eg veit er det ikkje lakuner. Du kan også sjekka det sjøl. Tek du fram døyptedatabasen og søkjer på År og vel Alle vil du få opp ei liste over døypte for kvart år. Då ser du at talet for 1866 og 1867 er heilt normale.Elles treng ikkje dei som får tilsnakk for feilplassering ta det altfor personleg. For det første er det alltid ei definisjonssak kvar ting bør vera. Det er sjølsagt heller ikkje noko katstrofe om ting vert feilplassert. Brukarane av foraa kan sjå på dei som ei mild oppmoding om å tenkja seg om før dei vel forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.