Gå til innhold
Arkivverket

[#2081] Finstad - Margareth Finstad


Gjest Elisabeth Aarseth Langholm
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Er det noen her som tilfeldigvis vet hvor jeg skal lete etter Margareth Finstad ?Margareth Finstad var gm min slektning Jon Kristiansen Raaholt Jon vart født 1897 så hun er antagelig født omtrent på samme tidJeg håper å finne ut om de har etterkommereJeg har funnet mye om han , men Finstad virker for meg som " nåla i høystakken , Finstad florerer visst over hele landet syns jeg etter søkMvh Elisabeth Aarseth Langholm bettan@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom det er mulig å finne vielsen, vil kirkebok/klokkerbok kunne gi alle nødvendige opplysninger for å identifisere Margareth Finstad - fødselsår og fødested, navn på far. Eventuelle barn er vel født på 1920- og/eller 1930-tallet, og da er det færre åpne kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Elisabeth ! Siden mannen het RAAHOLT (og Råholt ligger i Eidsvoll) og kona FINSTAD (gård i nabobygda NES) tipper jeg at du må lete i Nes kommune i Akershus. I folketellingen for 1900 fant jeg en Margarete Lauritsdatter på gården mellem Finstad. Hun er riktignok født i 1883 - men kanskje.Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Det hadde vært fint med litt tilleggsopplysninger. Denne Jon, er det han som bor på Skaalerud, Nes Romerike? Hvis jeg har sett riktig, er han altså fra Hunstad (Nes). Forstår ikke hvor han har pådratt seg navnet Raaholt, men det er jo mulig at han har bodd på et Raaholt før han kom til Skaalerud. (Det er mange Raaholt-plasser, bl.a. èn i Funnefossen , som den gang ble benyttet som arbeiderbolig for tresliperiet).Hans far, Amund, hadde "hentet" sin kone fra Eidsvoll (født i Feiring), og man skal ikke se bort fra at Jon også gjorde det. Det er, som nevnt tidligere her, mange Finstad både i Nes og Eidsvoll. Odd Brede nevnte Margarete Lauritsdatter som jeg tror er en sterk kandidat. Likevel må man ta høyde for at "din" Margareth ikke var født enda, når vi leter i FT 1900.Jeg har flere ganger vært heldig med å ringe kirkekontoret der den jeg søker etter ble begravd. Det står ofte både hvor de var født og når de ble gift. Hvis du vet når og hvor Margaret døde, kan kanskje dette være en mulighet. Lykke til videre! Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Har lekt litt videre med tanken på Margarete Lauritsdatter. Hun var tjenestejente på Finstad i 1900. På en plass under Finstad, bor en Laurits Haagensen, født i 1833. Han finner vi i 1865-tellingen som gift med Maren A Amundsdatter.Maren var ifølge bygdebøkene fra Råholt, og paret står oppført med noen unger, men ikke noen Margarete. (Har ofte sett at ikke alle ungene er oppført.)Hunstad hadde også eierforhold på Råholt denne tida, gjennom ekteskap fram og tilbake mellom disse gårdene. Det er ikke usannsynig at Jon har bodd eller vært mye på Råholt i oppveksten.Sammendrag av min teori: Maren A Amundsdatter fra Råholt gifter seg med sin Laurits, og familien bor på en plass på "Veststranda"(av Vorma), i nærheten av Finstad. På den andre sida av elva vokser Jon opp, og hans familie har eierforhold (og familie?) på Råholt, og Margaretes mor er fra Råholt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.