Gå til innhold
Arkivverket

[#2094] Manntall 1663-1666


Gjest Terje Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sørensen

Jeg har forsøkt å søke på noen gårder i Ørland (Ørielands Gield, Ørielands Sogn)under manntallet av 1663-66 for Fosen prosti. I mange tilfelle er samme gård registrert både under "Ørieland Sogn" og under nabobygda som er "Bjugnens Sogn", eller under "Næs Annex", gjerne med litt avvikende opplysninger når det gjelder oppsittere o.a.. Noen ganger finner jeg overhodet ikke gården jeg søker etter innlagt under det riktige sognet, men den kan være å finne under nabosognet. (I de tilfellene jeg har kontrollert, er det utelukket at det dreier seg om to eller flere gårder med samme navn, og som ligger i hvert sitt sogn). Her er noen eksempler på gårder som ligger innenfor "Ørielands Sogn", men som også (eller istedet) kan være plassert andre steder: Kråkvåg (Kraakewog/Kraake-wog), Grande, Flatnes (Fladnæs/Fladnæss), Hovde (Hoffde), Vik (Wiig), Uthaug (Vthou), Utstrand (Vtstrand), Innstrand (Indstrand), Døsvik (Dysswigen/Dyssenwigen), Hov (Hoff), Balsnes (Balsnæs), Eidem, Fremstad, Hegg (Hægg). Det finnes enda flere. Mitt spørsmål blir: Har også originalmaterialet de samme uoverensstemmelsene og feilregistreringene, eller gjelder de nevnte forholdene bare den digitale versjonen av manntallet? Mvh Terje Sørensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det var to mantall på denne tiden, et futemantall som vel hadde formål utskrivning av militært personell, og et prestemantall. Mantallet er vel ikke komplett for noen av delene og derfor er det omforent, sammensatt. Grensene var vel forskjellige for futene og prestene, derfor er det at man kan finne samme gård registrert to ganger, eller ikke registrert. At det kan være forskjellige navn og alder må tilskives futemantalets militære formål. En del i militær tjenestedyktig alder er tydeligvis fraværende, men det som virkelig er iøynefallende er det store antall bønder i tildels høy alder, 55? med sønner sønner fra 10-15 år og nedover. Motiveringen for å delta i krig var tydeligvis ikke stor. En tilleggsforklaring på den store aldersforskjellen er økende befolkning, odelsgutten måtte vente på å få plass på gården og gifter seg sent. Det forklarer imidlertid ikke fraværet av store grupper i de midlere årsklasser. De skulle jo registreres de også, og var vel på "bærtur" den dagen futens representant kom til gards.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Så vidt jeg vet har Digitalarkivet bare lagt ut prestemanntallet (noe av futemanntallet finnes i Digitalpensjonatet).Nærmere forklaring på hvorfor man kan finne flere manntall fra samme prestegjeld kan man finne på Riksarkivets sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.