Gå til innhold
Arkivverket

[#2126] Skifte i Bergen


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Håper det går an å bry dere med følgende 3 korte spørsmål:1. Finner man skifteregister for skifter i Bergen noe sted på nettet? i DA?2. Finnes det noe skifte etter daglønner Jørgen Clementsen som døde, 62 år gammel, på adresse 1-168 i Bergen 28.03.1812, begravet på StP 03.04.1812?3. Hvis svaret på 2. er "ja", hvem var avingene?På forhånd takk, Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

Jeg la for vel en uke siden inn et par-tre små spørsmål om skifter i Bergen i kildeforumet. Tittelen var den samme som jeg bruker her. Det ser ut til at mitt innlegg nå er blitt borte, samtidig med omleggingen? Og dessverre fikk jeg ingen svar. Hvor ble mitt innlegg av? Det lå der - ubesvart - til like før omleggingen.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har to databaser, en for skifter 1716-1826, en for registreringer 1821-1899. Det gjenstår korrektur, derfor ligger de foreløpig bare på vårt interne nett. Det finnes imidlertid ikke noen Jørgen Clementsen/Klementsen i disse registrene. Dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Y. Nedrebø for greit svar. Siden det dessverre ikke finnes noe skifte etter Jørgen Clementsen, håper jeg det går an å spørre om det kanskje finnes skifte etter noen av hans 3 huustruer? De het 1. Synneve Olsdatter, død 1782, gravlagt 11.09., 2. Marthe Nilsdatter, død 06.11.1803 på adresse 1-138 i Bergen, og 3. Marthe Margrethe Nilsdatter, som Jørgen giftet seg med i NK 08.02.1807. Jeg har dessverre ikke hennes dødsår.MVH Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er svært spennende å få vite at skifteregistrene er dataregistrert. Når kan vi vente å få dem lagt ut i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De vil bli lagt ut når vi har fått korrekturlest dem, og det vil skje når vi får 'hodet over vannet'. Selve jobben vil ta et månedsverk eller to. Jeg vil ikke love at vi greier det i år, men vi skal forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.