Gå til innhold
Arkivverket

[#2128] Rytter


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Ved en dåp på 1750 tallet er faren oppført som rytter. Hva er det?. Er han i det millitære eller rir han med post eller .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Slik jeg har forstått det, skulle hver "gruppe" på 3-4 gårder sammen holde en soldat og en hest klar til krigstjeneste.Hesten måtte ikke brukes til gårdsarbeid. Rytteren hadde gjerne et småbruk å livnære seg av "mellom slagene", men han fikk ikke være bonde, for gården skulle ikke bli liggende øde om han falt.Hvis andre har forstått det bedre håper jeg de korrigerer meg. ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

En liten korreksjon/divergens til hva Tom Askøy ganske riktig anfører. Hjemmevernet vi kjenner idag hadde en parallell på 1600 og 1700 tallet. En gruppe gårder skulle sammen stille en rytter/dragon/jeger med hest og utrustning til kavalleritjeneste. Hesten kunne nok brukes men skulle ikke gå i tungt arbeid som f. eks. pløying, men kunne ikke være borte fra "utrederkvarteret" om natten. Forøvrig var nok den tids befal godt kjent med (i likhet med dagens travtrenere) at en hest som kun sto på stas ikke ville kunne gjøre nytte for seg i aktiv kavalleritjeneste. Jeg kan forøvrig huske fra min barndom på Romerike rundt 1950 (med arbeidshester på hver gård) at det ble nevnt at den og den gården hadde hatt jegerhest på stallen. Begrepet jegerhest var forøvrig et kvalitetsstempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Uten å kunne bygge på noe annet en tilfeldig, personlig erfaring: Jeg har inntrykk av at det sto en viss respekt av disse rytterne - de finnes ufolholdsmessige ofte som faddere for ikke-slektningers barn, og tittelen ble liksom alltid presisert helt til de lå i graven. Men min erfaring kan(!) selvfølgelig være tilfeldig. Er det andre som har gjordt samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.