Tor Ingar Syrstad Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Hei igjen! Et lite spørsmål. Ch. og K, ble det brukt litt etter innfallsmetoden under folketellingene? Har noen Kristian (Christian) Kristiansen (Christiansen) i tilsynelatende "skjønn forvirring" i slekta. Litt forvirret hilsen Tor Ingar Syrstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Biberg Kristensen Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Sånn er det i kirkebøkene også allerede fra siste halvdel av 1700-tallet hvor du kan finne både Bachen og Bakken, Michel og Mikkel annenhver gang. Selv hadde jeg antagelig hett Christensen dersom ikke min far var døpt Werner til fornavn og ikke ville ha W.C. som initialer :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Aage Løkke Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Alle navn som kan skrives på mer enn én måte, finnes det variasjoner av. Prestene skrev ofte mer konservativt og danskliknende (uten å spørre), mens andre kunne skrive mer etter hvordan navnet ble uttalt. Noen steder uttales Arne som Ådne og Helge som Hølje, og skrives ofte deretter. I min familie har vi noen som heter Lorents, og det kan skrives Lorns noen steder (Råde i Østfold). Så vi må nok bruke fantasien for å finne dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Ingar Syrstad Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 Hei igjen! Takk for gode og hyggelige svar. Ha en fortsatt fin dag!! Mvh. Tor Ingar Syrstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts