Gå til innhold
Arkivverket

[#2141] Korleis leite I Danmark?


Gjest Alf Steinar Nekstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Steinar Nekstad

Mikkel Anderson Løfaldli født i Surnadal (Rindal) ca.1761, Var soldat i Danmark og vart gift der med ei dansk dame. Han kom heim til Noreg etter at kona og ei dotter var død i Danmark, og kjøpte seg gard i Straumsnes på Nordmøre. Frå sitt ekteskap i Danmark hadde han medseg to døtrer, Amalie Eugenie Carlotte og Anne Sofie f.1801/1799. Eg skulle så gjerne finna fødselsdata pådesse jentene og kva mora heite. Kan nokon hjelpa meg, eller gje råd om korleis eg skal gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Sandberg

Ikke jeg heller - nå i kveld ! Imidlertid har jeg fått den adr. fra Danmark og har vært inne på den tidligere. Prøv igjen litt senere. En annen mulighet med søk i Danmark er news-gruppen "dk.historie.genealogi". Kanskje litt hjelp å få der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Steinar Nekstad

Takkfor hjelpa!Men eg kjem heller ikkje inn slik at eg kan nyttiggjera meg av dei danske folketelingane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut O. Ronold

Du kan også forsøke å kontakte Forsvarets Arkiver som er en del av Rigsarkivet i København. Kanskje de kan hjelpe til å lokalisere din forfader i forsvarets stambøker. Finner du ham vil det stå opplysninger om hans militære karriere, tjenestested(er), og om ikke hans kones navn står der, vil det antagelig stå at han er gift, og antall barn, og muligens vielsesdato. Stambøkene vil i hvert fall kunne bidra til å innsnevre ditt søk. Var han i København, så er der på Landsarkivet i København vielsesregistre for de fleste av datidens Københavnske sogn, men jeg husker ikke om de alle går så langt tilbake som ca. 1798. Men folketellingen 1801 burde være et opplagt sted å søke. Kommer du ikke inn på www.dda.dk, så finnes ft. 1801 for København i trykt form med navneregister. Landsarkivet vil sikkert gjerne slå opp dine navn for deg om du skriver dit. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Øystein Stiansen

Det kan være at www.familysearch.org kan hjelpe, men iblant er informasjonen du får derfra mangelfull og lite oversiktlig. Endel kilder fra Danmark finnes ihvertfall lagt ut der. Jeg fant deler av min danske ætt der.Lykke til.mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.