Gå til innhold
Arkivverket

[#2146] Marta Halvorsdtr, enke, kvinne og mor ca 1818, Fan


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Arne Helgeson, f. 7. august 1796 i Indre Hop, Fana Bergen, d. 19 feb 1849 i Fana, Bergen, ble 1818 far til en sønn Jens, hvis mor var Marte Halvorsdtr. I klokkerbok for Fana er følgende antegnet (fol 26/27, klokkerbok 34) 'Moderen Quinde, rettere, enke Marthe Halvorsdtr., Indre Hop og Faderen, ugift ungt mandfolk Arne Helgesen Indre Hop' *dpt 23.8.1818 i Birkeland kirke; faddere: Elling Larsen, Helene Andersdtr., Niels Henriksen, Siri Larsdtr. Indre Hope, Lars Mikalsen Kraakenes*Jeg har funnet denne Lars og her er også andre etterkommere enige og at det er vedkommende, men hvem er denne Marta.Nå tror jeg nesten jeg har vært på alle relevante kvinner i den aldersgruppen dette kan være. I vesentlig grad har jeg holdt meg til området rundt Bergen, men vedkommende kan jo gjerne være kommet et annet sted fra. Tar mot alle gode tips for å finne denne spesielle damen. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...
  • 2 år senere...
Gjest Otto Jørgensen

Jeg har under 15619: skifte etter Marta Halvorsdtr (Arkiv: Digitalarkivet) prøvd med to registrerte dødsfall for å finne hennes død, men tydeligvis ikkese ellers 2146: Marta Halvorsdtr, enke, kvinne og mor ca 1818, Fana.Det ser håpløst ut til å finne denne kvinnes liv bortsett fra denne ene barnefødselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Otto Jørgensen

Denne saken har nå lagt i ro her på DA i vel 2.5 år. I den tiden er mange nye kilder blitt lettere tilgjengelige, men desverre har ikke det hjulpet i dette problemet.Jeg bringer den derfor frem i lyset igjen i håp om at nye kjenner til denne damen opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 for Fana finnes det 4 Martha Halvorsdt. 2 er for gamle og en er for ung. Den som er igjen er da Lenke Det er jo ikke sikkert at din Marthe er fra Fana, men det er jo et sted å begynne.Ellers så er det jo en mulighet for at hun gifter seg igjen etter 1818. Hun kan ikke være så gammel siden hun fikk barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved en tilfeldighet så fant jeg en vielse mellom pike Marthe Halvorsdt. fra Søevigen og en Simon Olsen 28/6 1818 i FAna. Så da ser det ut som om 'enka' Marthe ikke var i Fana i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.