Gå til innhold
Arkivverket

[#2149] slektsforskning generelt / og spesielt


Gjest Torkil Lier.
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkil Lier.

Hallo til alle interesserte. Jeg er en mann på 40 år som har drevet med slekts- gransking siden jeg var 13(dvs.27 år!). Blir aldri ferdig med dette. Startet vel opp som de fleste av oss; søking etter forfedre og da helst de gamle fyrstehusene i Europa,som jeg etterhvert også fant,men mye av dette er vel heller tvilsomt. Når det dukker opp navn som f.eks."Maaneskiold" eller "Hvittenstierne" i min anetavle begynner jeg å ane uråd. Greit nok, jeg leser med største interesse om "adelsprosjektetr",og håper at de in-volverte etterhvert kan greie å skaffe nye opplysninger om f.eks.adelsslekten Friis til Land-vik eller Teiste. Når man leser hva som er skrevet om disse slekter må man jo sløyfe det halve,og undertegnede har hverken tid eller anledning til å sette i gang forskning på akkurat de områder. Etter å ha tilbakelagt min nysgerrighet på forfedre begynte interessen å ta en annen vending. I dag konsentrerer jeg meg først og fremst om å kartlegge forskjellige familie- konstellasjoner,hvilket vil si etterkommere etter en spesielt(for meg) interessant person. Hoved- prosjektet mitt,som jeg antakelig aldri vil bli ferdig med heter: Kaptein Hans Lazarij og hans etterkommere. Han var skipskaptein på deffensjonsskipet "Maria" og deltok(visstnok) i sjøslaget ved Køge bukt. Bosatt på gården Eik ved Langesund,som i 1694 ble solgt av hans enke Susanna Mogensdatter Schoug. Ekteparet hadde fem barn: Aleth,gift med skipper Niels Win Knudsen Munch(etterslekt Brodahl,Lassen,Ugland,Siewers m.m.), Helvig(gift 1.med Christen Pedersen Lund i Lange-. sund, 2.-med Jørgen Pedersen(Flood))(etterslekt hovedsaklig Linaae og Flood),Henrick.skipper og senere handelsmann i Langesund(etterslekt gjennom datteren Dorothea Marie gift Erboe,som jeg stammer fra og som har forgreninger til familiene Rougthvedt,Bruu og Ugelstad). Videre Karen, gift med skipskaptein Peder Roch(barnløse) og Giørel, gift 1.-med Rasmus Jørgensen Holst,Skien,deretter med Peder Pedersen Flood og med ham stammor til alle senere "Flooder". Vel nok om dette,det ser ut til å være et endeløst prosjekt. Er det noen av dere som leser dette som har noe å bidra med er dere hjertelig velkomne til å få i land "HANS LAZARIJ'S ETTERKOMMERE Min adresse på nettet er: torki-l@online.no. Min adresse på gatenivå er: Torkil Lier, Kirkevn. 145.,0361 0slo.(forøvrig er jeg hovmester på Holmenkollen Restaurant.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Roar Syvertsen

Et navn som også har dukket opp i min anetavle er Måneskiold. Jeg ser du tar slike opplysninger med en klype salt, men jeg kommer med dem likevel. "Min" Måneskiold heter Eline/Ellen Henriksdatter Måneskiold av Wese født ca. 1480 i Rise i Sverige, død ca. 1510 på Gullaug i Lier, gravlagt ved Sylling kirke i Lier. Hun ble gift med Nils Svendsen Tordenstjerne i 1506 (se innlegg 1035, han var gift tre ganger). Jeg vet ikke om de hadde noe barn. Hennes far er Henrik Måneskiold av Wese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Thorgeier Kjær

I folketellingen for 1900 for 0626 Lier har jeg funnet min oldefar (552) Torger Torgersen, murer født 1863 i Kristiansand LM. Men, jeg finner han ikke i 1865 folketellinga for noen av kommunene i Vest-Agder, heller ikke i Kristiansand.Dersom noen kan hjelpe meg videre ville jeg sette pris på det. På forhånd takk.Thorgeier Kjær Øvre Kollen 4 3046 Drammen 32276220 arbeid 32890883 hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Torkil Lier, Om Du fortfarande är intresserad av Maaneskiold; Har Du då tagit del av den stundtals 'animerade' diskussionen i Anbytarforum, http://genealogi.aland.net/discus/ under Släkter: Introducerad adel och de tre titlarna: Månesköld af Norge, Månesköld af Seglinge och Månesköld på Tjörn (stängd)? Om ej kanske de kan intressera Dig, Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dersom garden Eik i Lier vart seld av Lazarij's enkje i 1694, kan han ikkje ha vore med i det kjende slaget i Køge bukt, for det vart utkjempa 4. oktober 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Iflg. Dansk Forsvarsmuseum:1677 - Slaget i Køge Bugt Under ledelse af Niels Juel tilføjer den danske flåde svenskerne et knusende nederlag ved et stort søslag i Køge Bugt d. 1. juli 1677. Sverige er allieret med Europas stærkeste magt, Frankrig, som dikterer freden i 1679, således at danskerne ikke får noget ud af krigen-- Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det var vel så under den skånske krig. Men det Køgebukt-slaget som er mest kjent her i Noreg, er det i 1710 - under Store nordiske krig. Det var då Iver Huitfeldt held fram kampen med det brennande skipet Dannebrog, heilt til det gjekk i lufta. Og det er det slaget som er grunnlaget for diktet 'Der stod et slag udi Køge bugt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Bjørn Davidsen! Har du sett mitt innlegg 10172? Lurer på om du kanskje har kommet over noe om mannskapet på Dannebrog 4/10 1710?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.