Gå til innhold
Arkivverket

[#2160] Kjøbmann Christian Andersen i Christiania.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Søker etterkommere etter kjøpmann Christian Andersen (f.1847 i Borre) og hustru Gunhild (f. 1852 i Rollag). De drev kolonialforretning i Korsgt. i Christiania i 1900. Samtidig drev (eide?) også Rønild gård i Vestby. En datter kjent i 1900 Lilly/Elise (f.1884 i Christinia). Gunhild var min oldefars søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kjell Hamberg

Jeg gir meg ikke...Vha IGI og FT1865 for Horten (NB! i RHD!) har jeg nå funnet at den nevnte Christian Andersens foreldre het Else Marie Christiansdtr (f.1820 i Borre) og Iver Andersen (f.1822? i Trondheim). De giftet seg i 1848. Følgelig må den senere kjøbman Christian Andersens egentlige navn ha vært Christian Iversen (født 1853, ikke 1847). Han hadde ihvertfall to søsken: Birgitte Marie, f.1851 og Bernhard, f.1861.Så kommer vi til problemet jeg håpet å få hjelp med eller tips til for å komme videre:Ved FT1865 bor moren Else Christiansdatter alene sammen med sønnen Bernhard i Horten. Resten av familien er totalt fraværende. Har forsøkt å finne dem uten å lykkes. Kan noen hjelpe?Hvis far Iver Andersen og barn f.eks. var på vei noensteds til båt akkurat i denne perioden, ville de da kommet med i tellinga?Folketellinga 1875 viser at "snekkersvender" Kristian og Bernhart Iversen da bor i Christiania.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.