Gå til innhold
Arkivverket

[#2176] Hans Jørgensen Bergen/Nordfjord


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er på jakt etter opplysninger om Hans Jørgensen og hans kone Anne Cathrine Jørgensen. De er trolig født rundt 1800. De fikk sønnen Jørgen ca. 1827, og han skal være født i Bergen i følge konfirmasjonslistene for Skjervøy. Jørgen ble konfirmert i 1843, og familien må derfor ha flyttet nordover før det. Kirkebøkene for Bergen avslører imidlertid ingen aktuelle kandidater. Opplysninger i folketellinga for 1865, kan imidlertid tyde på at Hans Jørgensen har sitt opphav i Nordfjord, som jo må sies å være et noe utvidet Bergens-begrep. Men det brød de seg kanskje ikke om så langt unna som i Skjervøy. Uansett, er det noen som kan hjelpe???Vennlig hilsenPer Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ein Hans Jørgensen som i Bergen får born i ekteskap med Cathrine Johanna Ely(e):101224 020125 Gjørgine Berntine (fars yrke: smeddearbeidsmand - bustad: Sandv. 1-95)0408 2608 1827 Jørgen (fars yrke: Borger og Brygger - bustad: 15-125)0207 0703 1830 Hans Christian (fars yrke: Ølbrygger - bustad: 15-125)Kan det vere dei? HJ og CJE ser ikkje ut til å vere gifte i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her tror jeg du traff skikkelig blink, Bjørn! Jeg mangler det sikre beviset, men indisiene er mange:Hans Jørgensen, som er far til Jørgine Jørgensen i 1865-tellinga for Skjervøy (og trolig også Jørgen og Hans, født i Bergen, men bosatt i Skjervøy i 1865 og/eller 1875) står oppført som smed i 1865-tellinga. Desverre er han enkemann, slik at jeg ikke får sjekket hustruens navn.Fødselsårene for Jørgine, Hans og Jørgen er de samme i kirkebøkene for Bergen som i folketellingene for Skjervøy/Loppa.Jørgen Jørgensens eldste sønn er døpt Hans Ernst, akkurat som en av brødrene til Catharina Johanne Ely (Hun er datter av proprietær Didrich Adolf von Ely og Anna Catharina de Wiggers)på gården Haugland i Haug (men som døper alle (?) sine barn i Bergen.I 1865 har Hans Jørgensen (den eldre) som fostersønn Diderich Adolph Didrichsen (som proprietæren og hans sønn på Haugland. Han er født i Loppa, der Hans Jørgensen (den yngre) bor i 1865. På Samme gård bor også enken Johanna A. Jonsdatter med tre barn hvis patronym er Didrichsen/datter.Det eneste som ikke stemmer er at Catharina Johanne er blitt til Anne Cathrine.Det som kunne løse dette mysteriet, var jo hvis det for eksempel fantes utreiselister fra Bergen mellom 1830 og 1843, da Jørgen ble konfirmert i Skjervøy. Er det noen som vet om det eksisterer slike? Og i såfall, er de å få på mikrofilm, eller tilgjengelig for en vennlig sjel som kunne gjøre et oppslag?Vennlig hilsen Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kor har du det frå at ho hette Anna C? Ho var døypt i Bergen 1790 som Catharina Johanna. Du fikk 13 born etter foreldrene døypte i Bergen. Om du søkjer på farsetternamn: 4 med Elie, 9 med Ely. Det var ikkje fri Haugland i Haug, men i Haus. Halve Haus er no på Osterøy, resten utgjer m.a. Arna i Bergen. Eg er ikkje heilt viss på kor garden Haugland ligg, men eg trur det er i Ytre Arna. Om du ikkje alt har ekteskapet deira på plass, er det nok god von om å finne dei i Haus. Diverre går filen på DA med vigde i Haus, berre til 1815. Men på SAB har dei kyrkjebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jørgen Jørgensens mor heter Anne Cathrine i konfirmasjonslistene for Skjervøy i 1843, da Jørgen ble konfirmert. Og den kvinnen er garantert riktig person. Jeg skal se om jeg finner konfirmasjonene til Jørgine og Hans også, neste gang jeg er på Riksarkivet, for å se om presten har blingset ved den anledningen. Jeg går ut fra at kirkebøkene for Haus etter 1815 også er å finne ved Riksarkivet. Hvis ikke blir jeg nødt til å be om et lite oppslag.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Rett namn på moren er nok Catharina Johanna, medan hennar mor var Anna Cathrine. Du finn dei og i 1801 under SB Hougs Houland. Då stend det berre Catharina 10 år på dottera. Det ville vore rart om Bergens-prestane hadde skrive feil namn fire gonger; då ho var døypt i 1790, og då ho fekk tre born 1825-30. For det er heilt sikkert rette folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jo, jeg regner det også for noenognitti prosent sikkert at det er mine folk det er snakk om. Men jeg vil helst ha det helt sikkert før jeg fører det inn med blekk i den store boken. Er det forresten noen som vet hvor Ely og Wiggers-navnene kommer fra. Begge navnene er gjengangere i Bergens kirkebøker, men det virker jo som om opphavet må være fra utlandet et sted. Like nord for Cambridge i Storbritania er det et sted som heter Ely, men Didrich Adolf høres ikke særlig britisk ut. I Frankrike er det også noe som heter Eloyes. Skrivemåten i 1801-tellinga kan jo også tyde på at det er noe hollandsk inne i bildet. Er det noen som har forslag?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om dei to namna er gjengangarar i kyrkjebøkene, så er dei ikkje spredd på så mange personar. D.A. von Ely ser ut til å vere komen ein eller annan stad frå på Kontinentet. Når det gjeld Wiggers, finn eg ein "mann" på 1700-talet, Jørgen Wiggers. Han er øverste res.kap. i DK og soleis sokneprest til Askøy. Han vert gift i 1763 med Berthe Margrethe Bessel, enkje etter Herman Kramer. Då Jørgen W. døyr i 1782, var han etter boka 58 år gamal. Eg trur han kan ha vore gift før - og kan ha hatt to døtre: ACW og Kristine Maria, mogeleg og ei Berthe Wigers. Dette bør det vere mogeleg å finne ut av i andre kjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Didrich Adolph von Ely var født 1741 på Haugland (nå Arna sokn) som yngste sønn av kaptein (noen steder omtalt som major) Just Henrich von Ely (født i Tyskland 1708, død 17. januar 1750 i Stavanger) og Maren Elisabeth Jansdtr Seehus.Ifølge bygdebok for Haus, Ådna sokn (side 575) var slekten engelsk, fra Ely ved Cambridge, der stamfaren etter sagnet var biskop. I så fall er "von" et militært vedheng, eller et resultat av år i tysk militær tjeneste.Han skulle ha en sønn som angivelig ble admiral i dansk tjeneste. Admiralen skal være far til løytnant Bernt Didrich von Ely, gift med biskop Hans Svane's datter, og far til Ernst David von Ely, født 1667 i København, død i Stavanger 13. juli 1750.Ernst David von Ely var militær og fikk til sist tittelen generalmajor. Han var gift med Christiana Juliana Judenherzog, fra Pyrmont i Westphalen (gravlagt i Stavanger Domkirke 15. mai 1739 iflg. Ovenstad)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når det gjeld Jørgen Wiggers, var han, etter det eg no veit, visst nok onkel og ein slags fosterfar til dei to jentene eg nemnde. Det skal vere godt kjeldetilfang, både bygdebøker og skifte som fortel om dette. God jakt vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for alle svar. At veien skulle være så kort fra en blind husmann i Skjervøy til biskopen i Cambridge hadde jeg ikke trodd. Selv om det gjenstår litt før jeg er helt sikker på linken fra Skjervøy i Bergen. Nå går veien i første omgang til bygdeboka for Haus. Men var det så at slektslinjen var Bernt didrich - Ernst David - Didrich Adolph von Ely?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EVa Kalmér Savjord

Kan Jens Jørgensen fra Ørjebekk ( Sotra Sogn) ha noe med denne slekten å gjøre.Han var født 1840. Eide skipsverft i Bergen.Var gift med Danilla født 1851. Mer vet jeg ikke.Danilla var fra Nordfjord visstnok. Men hvor?.Jeg finner ingen Danilla og Jens gift i Bergen. Barn av disse var Ingeborg,Ingeborg nr2. Jørgen, Johan ,Ole,Sigvald. Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Per Helge: Du har gløymd far til DA, Just H. i oversynet ditt.Til Eva K.S: Eg trur ikkje JJ har noko med den slekta å gjere. Jens og Jørgen finst det svært mykje av kring Bergen. Og Sotra sokn er vest i havet - i motsetnad til Haus. Men kor har du dei opplysningane frå? M.a. at han var frå Ørjebekk i Sotra sokn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Nybegynner feil!..... Tok det for gitt at det var rett!Dette er opplysninger som jeg hat fått av slekten.Men det er tydligvis feil?Så da kan ikke Ørjebekk høre til Sotra !?Jeg leter for min svigerinne.....Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Jo, Ørjebekk eller Aurebekken er nok i Sotra sokn. Men det er langt frå Sotra til Haus kor Ely-familien budde. Og der er mange Jens og Jørgen i dette området. Difor spør eg om kor du har opplysningane frå - og evt. om du veit at der skal vere lenke frå Ely-familien til Jens Jørgensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Eva: Eg leita litt og fann nokre folk eg meiner er dei rette i eit registreringsarbeid eg held på med no:Kyrkjebok for Laksevåg:1878-90207Hans 2 ekteskap, hennar 1:Brurg.: Jens Olai Jørgensen, Tømmermand, bustad: Lille Damsgaard, fødestad: L. Damsgaardf. 1838Far: Snedker Jørgen OlsenHans 1. ekteskap: Opløst ved Døden. Skifteattest 270578.Brur: Danielle Sofie Sakariasdtr., bustad: L. Damsgaard, fødestad: Kvamme, Førde S+Fj.f. 1851, Konf. 300966, kom. Skjærthorsdag 72 i Nøstdal. Att.240578 FastingFar: Husm. Sakarias Rasmussen KvammeForlovere: Tmmd. Jon Larsen Lervig, L. Damsgaard Pagter Elling Johannessen, St. DamsgaardTillysingsdagar: 0906, 1606 og 2306 1878Eg vil tru du no er på sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Eva: Har sjekka i mitt Askøy-register. No er eg viss på at det er rette folka. Mor til Jens bar namnet Ingeborg Jensdatter, faren Jørgen Andreas Chris Olsen. Det ekteskapet med mange born har eg, likeså farens foreldre - minst.Men om du ynskjer dette, må eg ha ei epost-adresse å sende det til, for det kan lett bli mykje. JACO var frå Laksevåg, moren veit eg enno ikkje kor var frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva kalmér Savjord

Dette var interessant!Jeg har sjekket dataene og er helt sikker på at du har funnet de rette folkene . Tusen takk! Mange hilsener Eva. E-mail adressen er: eksavjord@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Skiftene etter Hans Ernst (f. 1785 - skifte oppgjort 1837-39) og Fredrik ludvig (f. 1796 - skifte oppgjort 1851-57) finnes i skifteregisteret over Nordhordland. Er skiftene også dataregistrert? Og er det mulig, i tilfelle de ikke hadde barn, å se om deres søster Cathrine Johanne, arvet dem? Gjorde hun det, vil det vel også framgå om hun bodde i Skjervøy, eller var gift med Hans Jørgensen. Også skiftene etter foreldrene (oppgjort 1821-23) er i registeret, og kan gi slike opplysninger, dersom hun var gift med Hans Jørgensen på det tidspunktet. Har noen mulighet til å slå opp?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Leteaksjonen etter linken mellom Skjervøy og Bergen er avblåst, og mine bønner om oppslag i foregående innlegg kan neglisjeres. Bygdebøkene for Haus og Nordfjord (Davik) bekreftet begge det jeg var på jakt etter.Det har imidlertid dukket opp et annet lite mysterium: Medlemmer av Ely slekten ble visstonk etterlyst i avisene av riksantikvaren på 1850-tallet, fordi de kunne ha krav i et gods i Westphalen. Det har vel i så fall sammenheng med Ernst David von Elys kone Kristiana Juliana Bernhardusdatter Judenherzog, som var datter av Bernhardus Judenherzog fra Pyrmont i Westphalen, landrentemester for fyrsten av Waldeck ca.1700. Etterlysningen fant jeg referert til i "Familien Campbell i Norge" som ble utgitt av en Campbell i 1870-årene. Han skriver under et "observer!"- Såvidt erindres var det i 1854, at Norges Rigsarkivarius lot gjennom avisene utgå en alminnelig oppfordring om å meddele opplysninger angående familiene von Elys og von der Recks slektsskapslinjer, og det het at denne opplysning aveskedes for at disse slekters arverett til et større landgods (baroni) i Westphalen kunne bli legitimert. Hva utgiveren av nærværende stamtavler dengang angående familien von Ely hadde opptegnet av Stavanger Domkirkes ministralbok (det som ovenstående og i foranstående note finnes angitt med fødselsår og såpsdato) meddelte han da til de flere av familien Ely som dengang bodde på gården Haugland, og som sa seg selv å være i besittelse av en eldre stamtavle (formentlig de utgiveren senere ihendekommede, i noten nevnte skrivelse datert Stavanger 4. juli 1788 [FRA JUST HENRIK VON ELY TIL ONKEL DIDRICH ADOLPH VON ELY] og Haugland 1808 [FRA DIDRICH ADOLPH VON ELY TIL SINE BARN]), og ville sørge for å supplere denne for de yngre generasjoners vedkommende. Hvorvidt dette skjedde er utgiveren ubekjent, men han har grunn til å tvile på det. Imidlertid har genealogen Lengnick i København i sin, i foranstående note omtalte stamtavle av 1855, sagt at den danske linje av familien von der Recke, oppfordret av sine slektninger i Tyskland, grevene von der Recke Volmerstein, har ervervet bevis (av arkivdokumenter, kirkebøker mm.), som i enhver henseende er tilfredstillende selv for domstolene, slik at denne danske linje rimeligvis vil, etter tilendebringelsen av en i Tyskland påbegynt undersøkelse, engang erholde i det minste noe erstatning for det, dels ved stedfunden forsømmelighet fra en side, og kanskje også underfundighet fra en annen side, denne slektslinje forårsakede betydelige tap av fast eiendom.spørsmålet er; ble det noe arv på Ely-familien på Haugland? Er det mulig å finne ut av det, for eksempel i Riksarkivet?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har overført det ovenstående mysterium til kildeforumet, da jeg synes det passer bedre der. Spørsmålet er jo hvor man kan finne kilder til å oppklare saken. Om noen har opplysninger eller kommentarer kan dere legge dem der under "Familien Elys hemmelige arvegods".Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.