Gå til innhold
Arkivverket

[#2178] Jens Pedersen Randulf


Gjest Svein Yngvar Willassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Yngvar Willassen

Hei!Jeg er på jakt etter informasjon om Jens Pedersen Randulf med kone.Hans datter var gift med Raphael Madssøn Lund, prest i Skogn og post i Innherred på slutten av 1600-tallet. Raphael vet jeg en god del om da han er beskrevet i "slekten Wibe og Lund" av W. Lassen, utgitt 1901.Om Jens vet jeg at han var fogd i Eid i Nordfjord og bosatt på fogdegården i Davik, Nordfjord fra 1650 til 1661. Etter det var han fogd i "Guldalen", går ut i fra at dette er Gauldal i Sør-Trøndelag. Fra midten av 1660-tallet var han fogd og bosatt på Reins kloster i Rissa, Nord-Trøndelag.Siden Nordfjord var i Nordre Bergenhus Amt tenkte jeg kanskje at det var mulig å finne noe om fogden m/fam. i statsarkivet i Bergenmvh,Svein Yngvar Willassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har dessverre ikke mye å bidra med i slektshistorisk sammenheng for Jens Pedersøn Randulf. Han skal ha vært danske, og hans embetstid strekker seg fra 1649-1661. I motsetning til sine forgjengere står han fram som en rettskaffen og særdeles hederlig mann. Han fikk vitnemål av allmuen i 1655. Attesten var slik, sitert fra Gloppen bygdebok, han hadde "skikket og forholdt sig vel og kristelig mod dem, og ei nogen i ringeste maade forurettet eller forfang gjort, og alle takkede ham herfor og ønskede ham ære og godt i alle maader".Enda mer overraskende er det at han på tinget i Davik i 1660 fikk en frivillig gave fra samtlige menn, 6 skilling fra hver "for den umag og store bekostning fogden i lang tid har havt" (igjen sitert fra Gloppen bygdebok). Futen hadde selv sørget for å dekke opp for de bøndene som ikke kunne betale sine skatter - rett nok mot pant. Men det var bakgrunnen for bøndenes gavmildhet.Litt overraskende da at han forlot futedømmet året etter.Det er selvsagt trist at det er de de "hederlige og kristelige" som har satt minst spor etter seg i kildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Yngvar Willassen

Men dette er likevel nyttig informasjon. Hans datter fikk forøvrig 18 barn med Hr. prest Raphael Lund, det var hans andre ekteskap, og totalt fikk han 23 barn. Tror ikke jeg skal prøve å kopiere den bragden :)Forøvrig driver jeg også og graver litt i slekten til min kone, hun er etterkommer etter bl.a. en "Hendrich Holterman" som bodde i Bergen fra 1673 til 1730. 30.7.1730 er han gravlagt i Korskirken, på adresse er oppgitt "p.k.g", som jeg også har sett på andre. Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Jeg regner med at vi snakker om samme hr. prest Raphael Lund, født 29. juni 1630, død april 1717 i Skogn som var gift med Gidsken Jørgensdatter Schjelderup som døde 29. september 1665. Hun og Raphael ble gift 12. søndag etter Trefoldighet 1657 i Trondheim.Jeg har bare fått navnet på ett av hennes og Rahpaels 5 barn. Dersom du har opplysninger om de andre 4 barnene ville jeg være glad om du kunne gi meg det.Hva var navnet på denne datteren av Jens Pederson Randulf som giftet seg med Raphael etter Gidsken's død?Håper du kan hjelpe meg litt her.Hilsen RemiRemi Pedersen remiped@kongsberg.mail.telia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Hamberg

Til svein Ingar Willassen ang.Jens Pedersen Randulff. Jens pedersen Randulff kjøpte omkr.1665 gården Kjelden i Singsås,om dette kan du lese i Singsåsboka bind 3 side 312-13.Her står også alle hans barn,med fødselsår.Randulff var på dette tidspunkt sorenskriver i Gauldalen.Det som står om ham i Singsåboka,er ganske morsom lesning,og gir et godt bilde av futen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Yngvar Willassen

Takker for respons.Jens Pedersen Randulf hadde en datter Sophie Jansdatter Randulf, f. 1.1.1650. Hun ble gift med Hr. Raphael 3.1.1669, et par år etter Gidskens død. De fikk 18 barn sammen, men mange døde. Deres sønn Jørgen 10.10.1671 ble senere gift med Maria Brix (eller Blix?), og ble mine forfedre.Når det gjelder barna til Raphael og Gidsken husker jeg ikke mer enn at det ihverfall var en Jørgen som døde kort etter han ble født. Men alle barna til Hr. Raphael er ramset opp i boken nevnt i det første innlegget, som ihverfall finnes på Bergen folkebibliotek, og Universitetsbiblioteket i Bergen.Jeg skal med stor interesser lese Singsåsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Yngvar Willassen

Nå har jeg lest Singsåsboka, og det er tydelig at Jens Pedersen Randulf, som kjøpte Kjelden i ca 1665 er vår mann. Men sorenskriver Jens Randulf som bosatte seg der på 1720-tallet må ha vært enten hans sønn, Jens Jensen Randulf, eller et barnebarn, for på det tidspunkt var Jens Pedersen Randulf død. (Jeg vet fra andre kilder at Jens Pedersen hadde en sønn Jens.)Imidlertid har jeg funnet interessant lesning i PHT (Personalhistorisk tidsskrift). Her nevnes en Peder Andersen Randulf som godt kan være far til nevnte Jens Pedersen, uten at det er angitt. Samtidig omtales en Nils Nilsen Randulf, som alle mente var frillesønn av Christian IV på grunn av utseende. Sannsynligvis er denne Nils omtrent samtidig med "min" Jens Pedersen Randulf. Om det er noe slektskap mellom Nils Nilsen og Peder Andersen er uvisst.Hvis noen er interessert kan jeg finne referanser til de nevnte artiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Hamberg

Tenkte jeg skulle bidra med litt utfyllende opplysninger om Randulf-slekta i Singsås:Gården Singsås (senere Norstu') ble i 1766 solgt til kaptein i "Skiløperkompaniet" ( = "Holtaalske Compagnie") Nils Johansen Randulf for 1000 rdr. Selger var major Kristian Grøn i samme kompani.Nils J. Randulf var prestesønn, f.1727 i Nesna. Rett før han kom til Singsås ble han gift med Kristine Margrethe Hersleb, f.1741 i Nærøy. Syv barn er nevnt: 1)Bolette Dorthea, f.1766 2)Karen Sofie dsb. 1767 3)Johanne Sofie, f.1768 4)Nikolai Hersleb dsb 5)Johan f.1774 6)Nikolai Hersleb f.1775 7)Maren Rebekka f.1777.Nils Randulf døde i 1778, 51 år gml. Liket ble balsamert og gravlagt, visstnok under alteret i Singsås gamle kirke. På "gammelkirkegården" i Singsås står en bauta over dennne delen av Randulf-slekta. Muligens ble det etablert et familiegravsted der flere medlemmer av denne slekta gravlagt på den samme kirkegården.Håper dette gav litt ekstra i den store sammenheng?Singsåsboka, bind 2, side 206-207. Det står også noe om slekta under "Legater" i bind 1), men enka klarte å sitte med gården i 10 år til 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Tilleggsopplysninger om sorenskriver Jens Jensen Randulf:Han er sønnesønn av Jens Pedersen Randulf. Jens Jensen ble født 27. mars 1686, døpt 2. september 1686 og døde ca 1756. I PHT står der: "Skifte i 1756. Jens ble født den 27.mars 1686, klokken 5.15 om morgenen. Han ble døpt den 2.september av Magst. Oluf Jacobsen. Hans faddere var doc.med. Joachim Irgens, magstr. Hoff Lector Honorarius og Rasmus Schjelderup. Kvinnelige faddere var hans mormor Kiersten sal. Jens Randulfs som bar han og Else Sl. Iffuer Balzersens. (Personalhistorisk tidsskrift , 5 bd, s. 246)Han ble gift 2. juni 1710 i Trondheim med Riborre (Riborg) Madsdatter Hage, født i 1687 i Trondheim og døde før 1756. Skifte etter dem begge ble holdt i 1756.Jeg kjenner til ei datter ved navn Bolette Jensdatter Randulf, (Lassen skriver hennes navn som Bodil Kirstine)født ca. 1716, død ca. 1770. Hun ble gift med Søren Pederson Schjelderup, født i 1679 i Skjerstad, død den 2. august 1753 på Støren. Han var premierløytnant. Bolette var sannsynligvis hans 2. kone. Nils Johanson Randulf ble født 11. november 1726 på Nærø i Namdal, død 24. mai 1778 og var gift med Christiane Margrethe Pedersdtr HERSLEB. Mine opplysninger stammer fra Ovenstads Militær biografier som skriver: "Niels Randulf var født 11.november 1726 i Nærø sogn i Namdalen. Sønn av Konsistorialråd og sogneprest til Nærø mag. Johan Randulf og 3.hustru Karen Busch. Kom i tjeneste ved 1.Oplandske nasjonale Infanteri regiment ca.1742. Var kommandør sersjant her da han i 1747 ble sekond løytnant. Sekond løytnant ved de Nordenfjeldske skiløperes landvern 10.desember 1749. Premiær løytnant ved 3.Trondheimske nasjonale Infanteri regiments Rennebuske kompani 10.oktober 1752. Kaptein og sjef for Merakerske skiløperkompani 19.oktober 1763. Fikk Holtålske skiløperkompani fra 29.mai 1765. Ble 1.juli 1767 utsatt på vartpenger, 175 rdl. årlig. Ved den nye hærordningen fra 1.mai 1769 ble han igjen ansatt som sjef for Holtålske skiløperkompani. Død 24.mai 1778. Gift med Christiane Margrethe Hersleb."Hilsen RemiRemi Pedersen remiped@kongsberg.mail.telia.com Leder DIS-Buskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.