Gå til innhold
Arkivverket

[#2180] En dansk nøtt!


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Min oldefar Karl Laurits Sørensen, født ca. 1878, kom fra Danmark. Jeg aner ikke når, fra hvor, med andre ord, han er og blir en nøtt. Den nøtten har jeg lyst til å knekke. Er det noen nøtteknekkere her på nettet som kan gi meg gode råd?Har lett på danske adresser, men det er vanskelig når jeg overhodet ikke har annet å gå ut i fra enn navn og fødselsår. Vet at han bodde i Kristiania i 1902. Det går også rykter i familien at hans far var orlogskaptein(?)Karl L. døde av tuberkulose rett etter krigen. Antagelig tilbragte han sine siste dager på Sandaker Sanatorium (Oslo).Hjelp????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Du finner ham i Digitalarkivets folketelling for Christiania 1900. Der er han nevnt som Carl Laurits Sørensen, grønthandler, født 1864 i Danmark - og han har dansk statsborgerskap. Dessverre ikke så mye mer enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

I tillegg viser et kjapt søk i den danske utvandrerbasen på http://ddd.sa.dk at det er rundt regnet 160 personer med navnet Carl/Karl Sørensen som er registrert utreist. Ingen av dem med destinasjon Norge dog.Et tips kan være å sjekke innflyttede til Christiania i tiden før 1900. Andre muligheter er passprotokoller (dersom da disse ble ført for utlendinger som kom til Norge). Alt dette må imidlertid gjøres på SA Oslo/Riksarkivet. Der vil du nok også få hjelp til å finne hvilke kilder som kan svare deg på hvor i Danmark han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

En eller annen nevnte adressen: www.dda.dk (det danske digitale arkivet) i et tidligere innlegg her i Digitalarkivet. Jeg har ikke forsøkt å søke der selv, men det burde være et forsøk verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

No må de bestemme dokke, kara :-) Her verserer fleire variantar av adressa til det danske digitalarkivet, og felles for alle er at dei ikkje fører nokon stad ...Kan ein eller annan gje eit endeleg svar med ei adresse som garantert virkar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I-Lise Haga Aastad

Takk til Jo Rune, Kjell og dere andre for utvist intersse. Når det gjelder grønthandleren Carl L. Sørensen er han født for tidlig (1864) til å kunne være den jeg leter etter. "Min" CLS er med sikkerhetfødt i 1878. Har vært innom den danske basen dere referer til. Mye spennede, men lite å hekte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I-Lise Haga Aastad

Takk til Jo Rune, Kjell og dere andre for utvist intersse. Når det gjelder grønthandleren Carl L. Sørensen er han født for tidlig (1864) til å kunne være den jeg leter etter. "Min" CLS er med sikkerhet født i 1878. Har vært innom den danske basen dere referer til. Mye spennende, men lite å hekte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Folketellinga behøver ikke være riktig på fødselsår. Jeg har selv nylig lett etter en Hans Jørgensen, som i 1865-tellinga for Skjervøy står oppført med 1818 som fødselsår, mens han viste seg å være født i 1799. Hva er forresten kilden din for fødselsåret?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg kjem tilbake til det danske DA igjen, eg, sidan det ser ut som fleire av dykk har vore inn der. Her hos meg blir det berre tidsavbrot - er det ei rimeleg forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Forunderlig nok er det adressen www.dda.dk til det danske digitale arkivet som fungerer for meg. På adressen www.dda.sa.dk får jeg feilmelding om at "WebSence cannot resolve the host name" At det til tider er umulig å komme gjennom til det danske digitale arkivet er en annen sak. Når det gjelder erfaringer med tidsavbrudd i dda, så har jeg ikke opplevt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Adressen er IKKE www.dda.sa.dk, men dda.sa.dk. Da kommer man direkte inn på oversikten. Stryk ut WWW, så skulle det gå greit. Til dere som har hatt problemer med å komme inn - det har etter sigende vært endel problemer med serveren i det siste, og selv om ikke jeg har merket noe til akkurat det, har det vært endel merknader på den danske slektskonferansen på Usenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I-Lise Haga Aastad

Hurra meg rundt for trykkleifer og andre engasjerte leifer dere!Moro med folk som er ivrige!Dog, jeg har ikke kommet særlig lenger med, eller skal jeg si nærmere min salige oldefar.Per Helge bringer en interessant opplysning i det at fødselsår anno folketellinger ikke nødvendigvis harmonerer med virkeligheten. Jeg har via min oldefars utallige barnebarn fått opplyst om at han er født i 1878. Det skal visstnok ha stått på en fødselsattest for en av hans døtre. Er fødselsattester til å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ingenting er til å stole på. Min salig bestemor feiret alltid sin gebursdag den 11 i måneden, i kirkeboka står hun født den 18. Det kunne ta lang tid før de kom seg til presten, særlig vinterstid, og prestens lappesystem for innføring ved en senere anledning fungerte neppe alltid så bra. Men ÅRET i kirkebøkene burde være riktig! En annen slektning av meg er uteglemt i kirkeboka, i klokkerboka står det antydning om at presten kanskje har glemt ett eller annet! De tok SELV ofte flere år feil av sin egen og søsknenes alder, opptil ti år feil harjeg funnet i EGENGITTE opplysninger fra forrige århundre. Folketellingene er ikke bedre enn det respondentene (svarerne) og intervjuerne har gjort dem til. Jeg har funnet flere barn oppgitt i feil rekkefølge, aldersmessig, og folk født utenfor prestegjeldet i 1865 kan godt være oppfattet som innenbygdsfra i 1875 og '85 (merket me T (=født på Tellingsstedet). De har vel ettersom årene har gått blitt regnet som innbygdinger, og kanskje har ikke intervjuerne tatt seg bryet med å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

For å avslutte diskusjonen omkring hva som er den riktige adressen til det danske digitale arkivet: Begge adressene det har vært diskusjon om er faktisk riktige! Hvis man går inn med adressen "www.dda.dk", kommmer den engelske versjonen av hjemmesiden for DDA opp. Skift så til den danske versjonen og adressen begynner med "ddd.sa.dk....". Klikker man så på linken for den digitale demografiske databasen, kommer man til adressen ddd.sa.dk. Det går mange veier til Rom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.