Gå til innhold
Arkivverket

[#2183] Maler Ole Johansen Sogstad fra Vardal, f.1786.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Til alle med kjennskap til kirkebøkene fra rundt Mjøsa: Jeg søker opplysninger om Ole Johansen/Johannesen. Sogstad, f.1786 i Vardal. Har funnet ut at han var maler. Gift 1816 m. Marthe Olsdatter Stuvekeren fra Biri (f. 1784). Sønnen, Christian Olsen, (dpt. Biri 1816) var min 2-tippoldefar. Jeg har imidlertid ingen opplysninger overhodet om foreldrene etter innføringen av dåpen i 1816 da de bodde som "inderster" på Stuvekeren i Biri. Med utgangspunkt i yrket (maler) forestiller jeg meg at Ole (og kona) må reist rundt i bygdene for å tjene til livets opphold. Har noen sett noe i aktuelle kirkebøker som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Kjell Hamberg

Dette var 'gammel moro', men fremdeles like aktuelt!Etter å ha vært gjennom 'Fødte i Vardal 1814-1831' fra A til Å kan det se ut som om Ole og Marthe bodde på Fossum i Vardal i perioden 1822-24 (datter Andrine Olsdatter, f.18.6,1822, død 12.1.1824).Har imidlertid ikke funnet dødsfall i Vardal som passer for Ole og Marthe. Da sønnen Christian ble konfirmert i Vardal i 1831 synes det imidlertid ikke som om foreldrene bodde der på det tidspunkt.I bakhodet mitt svirrer det en ikke verifisert opplysning om at de skal ha bodd i Stange rundt 1840. Ettersom Ole Johannesen var (hus?)maler kan det jo passe med at han og kona reiste rundt på bygdene, fortrinnsvis omkring Mjøsa) for utkommet.Kan noen huske å ha kommet over noe (f.eks. en passus i en bygdebok) som kan hjelpe meg videre? Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Eva Johannessen

Hei, vet ikke om du har funnet noen svar på dette men, Ole Johannes f.1786 g.m Marte Olsdatter Stuve-Ekeren (Biri)Deres sønn Christian g.m.4.5.1840 med Marte Christensdatter Dalborgen ( 1820 -Ole (maler) var sønn av Johannes Jensen Sogstad 1748 - 1787. g.1 g med Marte Amundsdatter Øvre Torke, G.2.g med din ane Kari Olsdatter Øvre Bjugstad ( 1753 -Du finner mer om disse i boken Slekter på garder i Vardal av Per Braastad under Sogstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for interessen, Eva!Må innrømme at jeg ikke er oppdatert mhp om boken til Per Braastad er av nyere dato (de siste 4-5 år?) eller ikke. I tilfelle den er relativt ny kan jeg ha gått glipp av det jeg faktisk er ute etter, nemlig hvor det ble av Ole Johannesen og Marthe Olsdatter.De fikk jo sønnen Christian i 1816, men hvis jeg tolker 'Døpte i Vardal 1814-1831' med velvilje kan det se ut som om de bodde på Fossum i Vardal i 1822 og fikk en datter, Andrine (hun døde i 1824). Uansett; etter det er de definitivt vekk. Da sønnen Christian ble konfirmert i 1831 bodde han åpenbart hos hos slektninger i Vardal.Foreldrene til Ole Johannesen var Johannes Jensen Sogstad og hans kone nr. 2, Kari Olsdatter Bjugstad. Hun ble enke i 1788 og giftet seg igjen i sep. 1789 med Tollev Olsen Aas. 1 sønn sammen, Johannes (1789-1837). Tollev og Kari overtok Moe nedre i Hov i Land rundt 1800 og det kan virke en tanke trist at Kari Olsdatters to sønner fra første ekteskap (Jens og Ole) åpenbart ikke ble med mora og stefaren da disse flyttet til Hov i Land. Kari Olsdatter døde der i 1814.Som en liten kuriositet i denne sammenhengen kan nevnes at Tollev Olsen i 1822 giftet seg med tanta til Bjørnstjerne Bjørnson, Karen Bjørnsdatter Skjee.For å komme tilbake sønnen til Ole Johannesen og Marthe Olsdatter, Christian (f. Biri 1816): Som du riktig nevner: Han giftet seg 4.5.1840 med Marthe Christensdatter Dalborgen (f.1820). De flyttet til Nedre Eiker i oktober 1842. De hadde da en datter, Berthe Maria (f.1840 i Vardal). I tillegg til Berthe Maria fikk de 6 barn til, alle født på Nedre Eiker.Christian Olsen druknet under bading i et skogstjern på Nedre Eiker i august 1857. Marthe Christensdatter døde på Nedre Eiker i sep. 1904 av mer naturlige årsaker.Men det var maleren Ole Johannesen og kona Marthe Olsdatter, da....Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Oppdatert versjon av Per Braastads bok, også på CD i pdf, 'Slekter på gårder i Vardal og Redalen' var klar i desember i fjor. Per fikk den 3-4 dager før han døde.Les her: www.slektshistorielaget.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kjell, det tok noen år før boka ble ferdig. Ser ikke ut som boka har noe å tilføye vedr de personene som er nevnt over, men muligens lenger bakover, det er gjort mange endringer fra den gamle utgaven.Jeg holder på å lage en liste med noen rettelser og en del tilføyelser til desemberutgaven. Lista vil bli lagt ut på nett. Kan jeg bruke informasjonen over?Tollev og Mari ble g. 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk til begge for oppdatert info!Geir! Du må bare bruke opplysningene ovenfor for hva de er verdt. Hvis du ønsker mer om barna til Christian Olsen og Marthe Christensdatter bidrar jeg gjerne med det.Og - Takk for korreksjonen på årstallet for vielsen til Tollev Olsen og Kari Olsdatter!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.