Gå til innhold
Arkivverket

[#2190] Emigranter


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEmigranter fra Telemark, hvor reiste de i fra, spesielt de aller første, i tiden fra 1840.Finne det noe på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Andres A. Svalestuen har skrevet hovedoppgave/bok om utvandringen fra Tinn, og forteller om reiseruter der.Men mest utførlig vil jeg tro Gerhard B. Naeseth er i "Norwegian Immigrants To The United States A Biographical Directory, 1825-1850." Første bindet går til 1843, og der fortelles det om hvert enkelt skip som er kommet, f.eks. "Horner", som ankom Boston 9. august 1841 fra Gøteborg med atskillige personer fra Telemark.Har du navn på emigranter, har jeg to bind med Naeseth og register til, og kan lett slå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Gravermoen

Jeg søker etter informasjon om emigranter fra Bohuslen i Sverige, som flyttet til Østlandet/Kristiania rundt 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Nedrebø, dersom ein ynskjer å få sett etter namn i den boka du nemner, er det her som er staden, eller bør ein maile deg direkte? Min tidlegaste emigrant er Johannes Ambjørnsen Njøs frå Leikanger, meldt flytting til presten i 1846, og finn du han, blir eg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

I have both volumes of Gerry Naeseth's, "Norwegian Immigrants to the United States." They cover 1825-1846. Email me directly and I can look them up for you. Also, I am currently in the process of charting as many emigrants from Lårdal as possible. Have a few families finished so far. Who are you looking for. Email me directly at: mrogfar@aol.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Til spørsmålet om Johannes Ambjørnsen Njøs. Her kommer sitat fra Naeseths bok : "Emigrated from Leikanger , SF to Raymond Twp., Racine Co., WI. Farmer. Married, May 23, 1852, Kari Johnsdatter. The 1860 census shows a wifem Ellen, age 26; children, Caroline, 18, b in Norway; Abraham, 10; Anne, 7."Naeseth har registrert Johannes A. Njøs som passasjer med Juno fra Bergen, som ankom New York 18. juni 1846 med 112 passasjerer. Turen hadde tatt 52 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.Fredrik Bockelie

Er på jakt etter informasjon om personer som reiste ut fra Tromsø til USA våren 1863. Spesielt på jakt etter Niels Bockelie, boktrykker/avistrykker, som slo seg ned i Chicago og arbeidet for avisen Skandinaven fra ca.1867?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg takkar så hjerteleg for hjelpa med Johannes Ambjørnson! Eg forstår at eg burde sett gjennom denne boka, der er sikkert mange fleire eg leitar etter. Familien ser etter dette slik ut, som eg tykkjer det kan sjå ut: Johannes gift to gonger, fyrst med Kari, som er mor til Abraham og Anne frå 1860-tellinga, deretter med Ellen, som er mor til Carl, Sylvanus og Zacharias frå 1880-tellinga. Den 18-årige Caroline i 1860 tellinga trur eg må vere identisk med Johannes' uekte dotter Kari f. i Leikanger i 1841, kom til USA i 1854 saman med mora Brite og stefaren Erik Pederson Høgheim. Er det noko i boka som kan stadfeste dette siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Professor Gerhard B. Naeseth samlet i hovedsak stoff om utvandringen fram til 1850. Jeg finner ikke opplysninger om Kari i de to bindene jeg har av hans verk. Det virker rimelig at det er datteren som er med i 1860-tellingen, men jeg kan ikke stadfeste det ved hjelp av det materialet jeg har her.(Vi leker med tanken om å edb-registrere materialet om nordmenn i den amerikanske 1860-tellingen - og har allerede databasen bygd på 1850-tellingen, men det vil uansett være et stykke fram til det blir realisert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Gerhard Naeseth arbeidet i hovedsak med emigrasjonen til 1850. Jeg har ikke registre ut over 1850-tellingen, og de to bindene av Naeseth's arbeid som er publisert. Der finnes en mann emigrert i 1851 ikke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Typisk "mine" folk å vere litt seint ute - eg har fleire familiar som emigrerte i 1881, og dermed ikkje er i 1880 tellinga; dårleg gjort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.