Gå til innhold
Arkivverket

[#2195] Ragnhild Halvorsen - Telemark


Gjest Lars Sandberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Sandberg

Søker etter informasjon om Ragnhild Halvorsen/Halvorsdatter født 02.06.1860 i Seljord, døpt i begynnelsen av august samme år. Hun er datter av Halvor Olsen Valopseie og Helge Ellefsdatter Svartdal. Har sett etter i bygdeboken for Seljord, men finner ingen som passer.R.H. ble oppfostret i Solum på gården Haugeland og flyttet til Porsgrunn ca. 1880. I 1881 får hun en uekte sønn, Johan Sandberg (som er min oldefar), med feiersvend Johan Anton Sandberg. Han er egentlig fra Fredrikstad og skal ha bodd i Telemark (Skien) en stund, han har en sønn, Valdemar, som er født i Skien i 1885. De var metodister, tror jeg, så jeg har ikke funnet dem i noen kirkebøker.Ragnhild Halvorsen finnes i FT 1891 for Porsgrunn, hvor hun bor i Lagmandsgaten og jobber på Porsgrunn Porselensfabrikk. All informasjon om foreldre til R.H. og de personene som er nevnt, taes imot med takk.MVH, Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

På gården Vallop i Laurdal i Bratsberg i 1801 finner du bonde Halvard Olsen, 40 g m Birgith Olsdtr, 38, og sønnen Ole Halvorsen, 6. Svartdal ligger og i Bratsberg. Og du finner mange Ellef'er samme sted. Det KAN jo være tilfeldig navnelikhet. Vet ikke om dette er til noe hjelp, men med tålmodighet burde det være mulig å se om det er en sammenheng.... Vil forresten advare mot å stole ALTFOR mye på detaljopplysninger i bygdebøkene. Selvom forfatterne er dyktige, er det rimelig nok grenser for hvor lang tid de kan bruke på å knekke enkeltnøtter, det er snarere den store oversikten som gjør bygdebøkene så bra, ikke at hver enkeltopplysning nødvendigvis er kontrollert grundig nok. Det er nok av eksempler på at de kommer litt for fort til enkelte konklusjoner. Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

på gården Svartdal, 136a, i Seljord i 1865 finner du bonde Halvor Olsen, 45 år og enkemann. Han har barna Sveinung, Ole, Halvor, ingeborg, Gunild og Anne, 7 år i 1865.Jeg vil el ikke være overrasket om det kan være denne familien du er på jakt etter.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

På gården Haugland i 1865 tellingen finner du Ragnhild Halvorsdatter, 6 år, som er på gården mot betaling.Skulle tro dette passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Prøver igjen.Joh. Sandberg finner du i folketellingen 1900 i Fredrikstad, med blant annet sønnen VAldemar, født i Skien. Men ikke sønnen John.Men i Kristiania, Nordbygaten 3, finner du skomaker Johan Sandberg, født i 1881, gift med Nora. Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Takker for informasjonen, men jeg visste dessverre disse opplysningene fra før. For å klare opp litt: Ragnhild Halvorsen var uekte datter av Halvor Olsen Valopseie og Helge Ellefsdatter Svartdal, slik at H.O. og H.E. var ikke gift. Jeg har pratet med en i Grenland Historielag om dette, og han har pratet med en person som skriver ny bygdebok for Seljord, og den personen mener at Helge Ellefsdatter kom utenfra Seljord. Jeg finner også Halvor Olsen Svartdal, men ikke noen som heter Halvor Olsen Valopseie.MVH, Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I FT1865 for Skien finner du 1 stk Helge Ellefsdtr. ugift, 30 år, født i "Seufde" (som må være det samme som Sauland?). Med utgangspunkt i at HE var antatt å ikke være fra Seljord/Flatdal, er dette alternativet noe å starte med? Legg merke til at ganske mange i huset kommer fra Seljord, Hjardal og t.o.m Solum hvor Ragnhild Halvorsdatter var satt bort "for betaling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Takk for infoen, dette var ukjent for meg. I FT 1865 står hun som du sier som Huusbestyrer, mens Huusfader er Peder Pedersen - Tomtearbeider, enkemann, 37 år, født i Holden og Helge Ellefsdatter står etter som ugift kvinne. Etter henne står det Theodor Pedersen, sønn, ugift, 12 år, født i Solum. Jeg regner med at dette er Peder Pedersens sønn, men er det også Helge Ellefsdatters sønn? Som fødested står det Seufde på H.E., jeg regner med at det er Saude i Telemark, eller finnes det noen andre steder i det området som heter noe liknende? Takk, MVH Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det burde være ganske kurant å sjekke ut om Theodor Pedersen var sønnen til Helge Ellevsdatter. Jeg tror det ikke. Må innrømme at jeg av og til roter med stedsnavnene Sauland og Sauherad i Telemark. Sitter med en følelse av at Saude=Sauherad. (Hvis det ikke er det, får vi sikkert høre det). Vet ikke om du kjenner hvor Ragnild Halvorsen ble av etter 1891. Uten å ha noe mer å gå etter fant jeg to "Ragnhild" i FT1900 som hadde tilknytning til Porsgrunn og Seljord: 1. FT Skien: Ragnhild Lauritsen, f. Seljord i 1860. Gift og har trolig giftet seg 1894-95. 2. FT Christiania: Ragnhild Olsen, skurekone, f. Porsgrunn 1860. Fødselsdato er oppgitt til 30.6, men kan jo være feil. Det gjør denne interessant er at hun bor i Nordbygt. 48, som ikke kan ha vært langt fra Nordbygt. 3, hvor jeg har forstått at din oldefar bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Går du inn i 1801 på prestegjeld, finn du Seude. Går du inn på det og søkjer på gard, finn du mellom anna Juxe og Kise. Og det er/var jo i Sauherad. Så du har rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

En teori kan jo være at Halvard Olsen på gården Svartdal i 1865 er far til Ragnhild, men at han selv er født et annet sted, selv om det står Seljord i 1865 tellingen. Det var jo Valop/Vallop-gårder både i Seljord og i Rauland. Og at Helge Ellefsdatter Svartdal er død i 1865 tellingen og at Halvard flyttet til Svartdal og overtok denne, selv om de ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Lars Sandberg! Hvis du har muligheten, synes jeg du absolutt bør forfølge sporet med den Helge Ellevsdatter jeg fant i Skien i 1865. Vet ikke om du har sett på kirkeboka for fødsel/dåp for datteren Ragnhild Halvorsen i 1881, men kanskje kan navnene på fadderne gi en pekepinn om hennes sosiale omgivelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Hei Lars, har du kome noko vidare her?Eg sit og les gamle innlegg om Telemark, og slik fekk eg sjå denne. Samtidig sit eg og å les i den gamle Seljord-soga, den nye er endå ikkje klar.Under Nord-Svartdal står det Halvor Olavson Kråmviki frå Møsstrånd.Har du prøvd bøkene for Vinje? mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.