Gå til innhold
Arkivverket

[#2199] Anna Bredina Kjelson f. 1859 (fra Laurdal?)


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Etter USA-besøk i sommer har jeg hatt gleden av å spore diverse røtter for vår familie derover. Flere grener går tilbake til Norge. Men "bestemor" Anna Bredina Kjelsons røtter finner jeg ikke.Anna er født 30.6.1859, trolig i Laurdal. Mor: Louise Mattison f. 1831. Far: Hans Kjelson f. 1828 (i Laurdal?). Emigrerte med seilbåten "Rjukan" fra Stavanger 1867 til Canada og videre til Ellswort, Wisconsin.Etterkommerne vet ikke om det har skjedd navnebytter underveis. Utvandrerlista fra Stavanger i 1867 eksisterer ikke etter det jeg vet. Jeg finner ikke personene i 1865-tellingen (-dog: Vestfold mangler) Etterkommerne vet heller ikke om "Laurdal" er Lårdal i Telemark eller Lardal i Vestfold (eller andre steder). Etter hvor det "var pekt på kartet" ligger Lårdal i Telemark nærmest.Har noen gode tips? Jeg er takknemlig for svar.Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du haker deg inn på "The Solem, Swiggum & Austrheim Ship Index" (via "Info" på linjen nederst på siden) kan du finne ut at "Rjukan" hadde Skien som utgangspunkt da den gikk til Quebec i 1867. (Det er jo mulig at den også gikk innom Stavanger). Skien er jo et brukbart utgangspunkt for emigrasjon fra både Telemark og Vestfold. På denne adressen: hhtp://skien.future.easyspace.com/passlist/rjukan.html finner du passasjerlisten for "Rjukan" fra Skien i 1867. Jeg har ikke finlest den, så jeg vet ikke om du finner de du leter etter, men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Takk for tips - jeg har vært innom skipslistene tidligere uten å finne noe. Så jeg er takknemlig for flere tips...Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Vet ikke om du har vært i kontakt med Bruce Murduck i Ontario, Canada. Han kan helt sikkert skaffe kopi av passasjerlisten for "Rjukan" hvis den finnes, slik at du kan få verifisert at de personene du søker virkelig var med den båten i 1867. Da får du også info om omfanget av eventuelle forandringer i navn. Det eneste skjæret i sjøen, så langt jeg vet, er at BM p.t. er ganske travel, slik at det kan bli en stund å vente på svar. Hvis jobben er ukomplisert, tror jeg du kan regne at passasjerlisten vil koste deg i størrelsesorden 40US$.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Løkkebø

HeiVet ikke om dette er til hjelp.Men på gården Melgaard i Laurdal, Telemark, 1865 telling finnes Hans Weres. født ca. 1829, oppgitt til 36 år i folketellingen, enkemann. Hans barn, selv om det er noe merkelig her:Liv Knutdsdatter, 13 år dvs født ca. 1852 Gro Knudysdatter, 11 år, dvs. født ca. 1854 AnneKnudsdatter, syv år, dvs født ca. 1858Men fødselsårene til Hans og hans datter Anne stemmer godt overens med dine Hans og Anne.Lykke til, det kan jo ha vært noen navneendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg husker å ha stoppet ved disse personene i folketellingen tidligere, men uten å gå videre med dem. Men siden ingen andre spor har ført fram (jeg har ikke prøvd Canada foreløpig), så kanskje... Navnebruken her er vel slik at vi må tolke at "Hans" har giftet seg med ei enke (etter "Knud") - og selv blitt enkemann. Det vil igjen si at barna har mistet begge sine reelle foreldre. Kanskje "Lårdalssoga" må lånes inn igjen - kirkebøker frister ikke foreløpig...Men forresten: Er det flere steder som kan være "Laurdal"? Hva med Laudal i Marnadal?Åpen for flere tips....mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Og plutselig var hun der... .. da bygdeboka for Lardal kommunei Vestfold ankom det lokale bibliotek. I Norge het hun Anne Bredine, datter av Hans Kjeldsen og Helle Lovise Mathisd. - husmennfolk på alle kanter under gårdene Helgeland, Holtan og Hvaal. Så nå har "amerikanerne" både et sted i Gjerpen og i Lardal å besøke når de kommer over på besøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.