Gå til innhold
Arkivverket

[#2206] Emigranter/Bergen hamn 1875-1924


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Ifølge emigrantlistene fra Bergen hamn 1875-1924 reiste min morfar - Håkon Bernt Strømmen, f. 1887 - den 20/12-1909 ut med D/S "Preston", Anker-Linje. Angitt mål er Mobile, Alabama. I skipslistene til Solem, Swiggum & Austheim fant jeg hverken "Preston" eller Anchor-Line og henvendte meg til SSA. D/S "Preston" er ikke kjent i disse skisplistene - kanskje seilte "Preston" til en engelsk havn og emigrante reiste videre til USA med en annet skip. Hvilken havn kan "Preston" ha hatt som mål? Er det også mulig å finne ut med hvilket skip min morfar så reiste videre til USA?Er der arkiver som kan vise når han kom tilbake til Norge? Ved FT 1922 for Bergen (adresse: Østre Mulesmug 2) har han notert: "vil bli norsk statsborger fra juli 1922". Jeg er takknemlig for alle opplysninger som kan hjelpe ved videre søking. Mvh Britt - E-post: Brikv@aol.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Skal jeg tippe, tror jeg din morfar mønstret på en båt som ikke gikk i emigranttrafikk. At han står i emigrasjonslistene betyr vel bare at han var ærlig nok til å melde sine hensikter allerede før påmønstring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Hei Kjell, takk for svar. Ser du noen sjanser til å finne ut noe mer? Jeg har hittil ikke sjekket noe særlig om emigranter og har derfor liten erfaring på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Det er overveiende sannsynlig at D/S Preston seilte fra Bergen til en britisk havn, siden Anchor Line hadde sine avganger fra Glasgow. Anchor Line er et kjent rederi i emigrantfarten, men hadde ikke avganger fra Norge på den tiden du nevner.Du vil kanskje kunne finne personer du leter etter ved å systematisk gjennomsøke passasjerlister for Anchor Line, med ankonst i US 2 - 4 uker etter den datoen som er oppgitt i emigrasjonsprotokollene. Passasjerlistene befinner seg hos NARA, og kan bestilles på mikrofilm (rullefilm) for en forholdsvis rimelig penge (rundt 35 USD pr. film)Grunnen til at du ikke finner dette skipet i listene på SSA er at vi ikke har registrert skip fra Bergen systematisk foreløpig. Hovedgrunnen til dette er at emigrasjonsprotokollene for de fleste år ikke oppgir navn på skip. Vi har planer om å rekonstruere en seilingsliste fra Bergen. Det samme gjelder Stavanger. Dette er tidkrevende arbeide, og krever en del ressurser som vi for tiden ikke har, ettersom arbeidet med indexen er gjort på fritiden. Det er vanskelig å spå noe om når komplette lister kan foreligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tror jeg kan skaffe fram noe om båten D/S Preston, men jeg trenger noen dager for å se om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

NB! Hold fast ved at din morfar IKKE var passasjer, men mannskap. Det kan muligens ha som resultat at han ikke står i passasjerlisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Uff, dette ble mange småinnlegg, men ihvertfall: Børge Solem synes å ha rett når han mener at Anchor Line ikke hadde emigranttrafikk fra Bergen i 1909. I emigrantlisten for Bergen 1909 er det imidlertid rundt 85 personer som har oppgitt Anchor Line, men den dominerende delen av disse synes å være påmønstret mannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg ville tippe på at en stor del av dem som mønstret på som mannskap egentlig var emigranter - uten penger til billett. Min morfar reiste "som forhyret" med Mobile, Alabama som reisemål, men D/S "Preston" gikk sannsynligvis "kun" til en britisk havn. Jeg har sett på ca. 60 andre personer som også reiste ut med Anker-Linjen. Mål er alltid - hvis registrert - Amerika. Der mål ikke er angitt, f.eks. i 1880-åra, er under merknad svært ofte notert "billett fra Amerika". Så det har vært klart for alle hvor reisen skulle gå selv om de - slik det ser ut - måtte via en britisk havn. (Men det visste de muligens ikke da de reiste fra Bergen?) Da må der vel ha vært en viss korrespondanse mellom skipene slik at passasjerer (og mannskap med Amerika som mål) visste hvilket skip som ville bringe dem videre til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.