Gå til innhold
Arkivverket

[#2214] Emigranter til Milwaukee


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Er det noen som vet om båten "Oder" reiste direkte til Milwaukee eller reiste den også bare til England? Jeg har i mange år lett etter en kvinne Maren Gulbrandsdatter fra Vinger og tre barn som emigrerte til Amerika med skipet "Oder" den 14.juli 1871.Reisemålet var Milwaukee. Etter dette så er hun sporløst forsvunnet. Hennes mann Charles Larsen fant henne aldri og giftet seg noen år senere påny. Er det noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å finne ut om hun kom frem til Milwaukee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du går inn på The Solem, Swiggum & Austrheim Ship Index ("Info" på linjen nedenfor), kan du lete deg fram til 1871 og "Oder". Båten tilhørte Wilson Line og gikk i rute mellom Christiania og Hull i England. Jeg har ennå tilgode å se en skikkelig oversikt over rederier og båter som gikk i emigranttrafikk mellom England og Amerika. Er det noen som har et godt tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Vet ikke om du har vært inne på den samme ideen selv, men med utgangspunkt i at mannen aldri fant kona Maren Gulbrandsdatter og barna (du nevner tre, men emigrantlisten for Christiania har bare to): kan det tenkes at de faktisk omkom i den store brannen i Chicago, som jeg forstår også herjet stygt i havneområdet. Tidsmessig passer det rimelig bra. Om det er en løsning er jo avhengig av om de i det hele tatt klarte reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ruth Marie Sylte

You might want to be aware of the Norwegian-American Bygdelagenes Fellesraad. The Bygdelagenes Fellesraad is made up of the organizations of emigrant descendants from particular areas of Norway who are now living in North America. Each lag seeks to preserve and strengthen bonds with its home district or community-of-origin in Norway, much of it through genealogical research.The NABF has a web page with all the lag listed at: http://www.hfaa.org/bygdelag/ The site also includes some helpful links to other sites related to Norwegian-American genealogy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Når det gjelder oversikt over rederier og båter som gikk i emigranttrafikk mellom England og Amerika, så er vi i gang med å legge ut oversikter over dette på Solem, Swiggum & Austheim ship index. Foreløpig er det lagt ut oversikt for årene 1925 - 1920. Listen over rederier finnes nederst på index listene for de enkelte årene.http://www.museumsnett.no/mka/ssa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.