Gå til innhold
Arkivverket

[#2222] Ole Olsen Svee, Gudbrandsdalen


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Ole Olsen Svee som skal være født ca 1828. Han må ha reist nordover til Trondheim, for der fikk han en datter utenfor ekteskap med Oline Toresdatter Hofstad (født ca 1829 i Trondheim). Jenta Sofie er 14 år i folketellingen i 1865 og bor hos mora, stefaren og sine halvsøsken i Ihlen. I 1865 bor Ole O. Svee i Wollum gården nye Byedele i Trondhjem på Tvangs-Arbeidsanstalten. Det er all informasjonen jeg har funnet frem om Ole Olsen Svee. Noen som kjenner mer til Ole Olsen Svee og hans aner og etterkommere ?Stein Betyr det at han var innsatt for trangsarbeide ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

I kirkeboken for Vår Frues kirke står det: Marie Sophie, født 25.09.1852, døpt 07.11.1852, uekte datter av ungkarl og arbeidsmand Ole Olsen Svee,losjerende. Losjerer hos arbeidsmand Thore Høstad i Ihlen. Moderen er pike Oline Thoresdatter Høstad, som bor hos bemelte fader T. Høstad, og har født barnet der. Faddere er Serine Kindseth, Martha Høstad, Olava Høstad, Thomas Høstad, Johan Høstad, Christian Oluf Halseth. Alle som heter Høstad, er sannsynligvis søsken til Oline.I 1855 står det i samme kirkebok: Theodor Julius født 03.03.1855, døpt 13.05.1855, uekte sønn av ungkarl og matros Johan Gelein, losjerende hos Madame Devold i Sandgaten. Moderen er Oline Thoresdatter Høstad, hos moren enke Randi Høstad i Ihlen, hvor barnet er født. Dette er hans 1. og hennes 2. leiermål.Johan Gelein, 29 1/4 år født i Fruesognet, og Oline Høstad, 29 år født i Domsognet, giftet seg 31.10.1858 i Vår Frues kirke i Trondheim, fedre er arbeidsmand Ole Gelein og arbeidmand Thore Høstad. Forlovere: Skipstømmermann Martinius Dahl og fisker Daniel Strøm.Oline Høstad var født 16.02.1829, døpt 22.03.1829 i Domsognet i Trondheim. Foreldre: Thore Torgersen Høestad, arbeidsmand, og Randi Sivertsdatter fra Ihlen.Du spør om Ole Olsen Svee, jeg har ikke funnet ham som innflyttet til Trondheim ennå. Det er opplyst i FT 1865 at han er født i Gudbrandsdalen, og den eneste gården jeg vet om som heter Svee/Sve i Gudbrandsdalen, ligger i Vågå. Det var forresten her Erik Werenskiold malte noen av illustrasjonene til de norske folkeeventyrene. Du lurer på om O.O. Svee var straffedømt siden han befinner seg på Tvangsarbeidshuset. Ja, han var dømt for ett eller annet, siden han var der. Hvis du har tilgang på Polititidende i denne perioden, kan du sjekke ham der. Jeg skal ta en titt der, men er ikke sikker på om bladet ble utgitt så tidlig. Ellers står det mye i fengselsprotokollen og domprotokollen for Trondheim, som sikkert omhandler O.O.Svee. Skal prøve å ta en titt der også. Ny melding kommer senere. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Hei Lars,Tusen takk for hjelpen med mange løse tråder. Jeg har også vært innom Svee i Våga, har vært i kontakt med en slektsforsker derfra, men det gav ikke noe resultat i første omgang. Om du finner ut noe mer om Oline Høstads foreldre og søsken så hadde jeg satt stor pris på å høre mer fra deg.Om du ønsker å kontake meg direkte så har jeg email adresse: steinjoh@online.nomvhStein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Kom over følgende på Digitalarkivet. Stamruller fra Gudbrandsdalske kompani. Ole Olsen født 7 november 1822, fra gården Svee i Vågå, far er Husmand Ole, Rodenr 10, anmerkning Slaveri, Livstid, Side 105B. Tenkte at dette kunne være min Ole Olsen Svee som i 1865 er på Tvangs arbidsanstalten i Trondheim. Noen som kan hjelpe meg litt videre her.mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Hei igjen,sjekket denne Ole Olsen Svee, født 07.11.1822 i Vågå, døpt 10.11.1822, sønn av Ole Olsen(se opplysninger nedenfor om FT 1801) og hustru Ragnild Hansdatter Sveeiet, disse flytter fra Vågå 23.03.1832: Ole Olsen Sveeiet, 43 år, hmd, hustru Ragnil Hansdatter, 32 år, barn: Anne 12 år, Ole 10 år, Svend 5 år. Destinasjon er Nordland. Men hvor skal man begynne å lete her??? Så etter i FT 1865, men finner ingen som heter Sve/Svee i Nordland.Ellers har jeg funnet noe annet: Tenkte jeg skulle se etter om de over hadde stoppet i Trondheim på veien nordover, så jeg sjekket konfirmasjonslistene for Vår Frues kirke og fant en ny person: Ole Gunerius Svee, konfirmert 10.04.1836 i Vår Frues kirke,døpt 11.11.1821, sønn av Indenlandshandler Ole Svee. Kundskab maadelig, flid maadelig. Ole Gunerius Svee er født 21.09.1821 og døpt 11.11.1821 i Vår Frues kirke, sønn av Jægtskipper Ole Sveet og kone Gunnild Sveet på Bakkan i Tr.h.Regnet meg fra til at Ole Olsen Svee (far til O.O. S. jr) var født ca. 1789 (p.g.a. at han var 43 år i 1832, da han flyttet) og lette i FT 1801: På gården Svee i Vågå bor Ole Svendsen f.ca. 1762 og hustru Kari Olsdatter f.ca.1761, med barna Svend 14 år, OLE 12 år og Hans 9 år.Har også lett etter innflyttede personer i Vår Frues kirke i Tr.h. 1832-1851, men finner ingen som heter O.O.Svee, og heller ingen som heter O.O. som er født i Gudbrandsdalen. Jeg fant ham heller ikke i Polititidende, for det bladet begynte ikke før ca. 1885. Du kan jo prøve å ta kontakt med Statsarkivet på Hamar, der Stamrullen ligger, for å høre om det er noe der på arkivet som kan gi deg noen hint. Jeg leter videre.....MVH Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Hei igjen, nok en gang takk for hjelpen.Fant i FT 1865 RSH , Vadsø yttre Kvænby Svend Olsen Svee fisker født 1826 i Vaage i Gudbrandsdalen. Gift med Marie Isaksdatter født 1835 i Sverige. barn : Ragnhild Charlotte f 1862 Vadsø, Oluf f 1862 Vadsø og Johan Fredrik f 1864 Vadsø. Dette er meget mulig O.O.S 's bror Svend som nevnes ved flyttingen.MVH Stein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stein Johannessen

Jeg har fått svar fra SA i Hamar, og de forteller at stamrullene ikke innholder noe mer informasjon enn det som allerede finnes i digitalarkivet.Fra Trondheim byarkiv har jeg mottatt registeropplysninger i Tvangsarbeideranstaltens arkiver. Han er innført i registeret for 1864 og i hvert år tom 1869. Registeret henviser ikke til noen journalsaker. Byarkivet opplyser også at arkivene til tvangsarbeideranstalten er meget mangelfulle. Det er det jeg har så langt.Hva skjedde med O.O.Svee etter 1869 ?MVH Stein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Stein Johannessen

Hei, Jeg har latt denne ligge en god stund, men forleden dag dukket Ole Olsen Svee opp igjen.Det kan jo være at Ole Olsen Svee døde i 1869/70. Da bør han jo finnes i kirkebøkene for 624 Trondheim Kretsfengsel eller 623 Hospitalet i Trondheim. I noen av disse kirkebøkene er det også registrert dagsregister. Hva er dagsregister ? mvh Stein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Hei, Den Ole Svendsen Svee f.ca 1762 som Lars Sandberg nevner var sønn av Svend Andersen f.ca 1733 og Ingerid Larsdatter f.ca 1725 d.1802. De var husmannsfolk med jord på plassen Skjellum under Svee i Vågå i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Harald Sve Bjørndal

Hei. Jeg er svært interessert i informasjon om desse folka, da slektningar av dei i USA skal ha 'reunion' i sommer. Jeg har ikke kommet lenger bak enn Sigmund her, altså til Svend (1733)og Ingrid(1726). Disse to fikk Ole Svendsen i 1764, som giftet seg med Kari Larsdatter Øiseiet(1761) Ole og kari fikk Svend(1787), Ole(1789) og Hans(1792)Ole Olsen(1789) giftet seg med Ragnild Hansdatter Øiseiet, og fikk Anne(1820), Ole(1822), tvilingene Svend og Peder i 1826. Denne familien flyttet nordover i 1832.Svends Familie finner en i foletellingene i 1865 i Vadsø som referert over i innlegg 6. Oluf Svendsen Svee(1861) reiser til USA der det er en stor slekt. Såvidt jeg har forstått fikk han to sønner den ene kalte seg Swenson og den andre fortsatte med Svee, slik at en har to store grener der med ulikt etternavn.mvh Harald Sve Bjørndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.