Gå til innhold
Arkivverket

[#2228] Johannesen/Bolstad i Hafslo?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg lurte på om noen har kirkebøker for Hafslo i Sogn. Jeg leter etter Petra Johannesen, mor er Johanne Marie Pederdatter (født 01.07.1877) og far Anders Johannesen (gift mann trolig fra Hafslo). Jeg finner ikke ut når hun er født eller om hun kanskje ble fødd i Bergen. Familiekilder sier at hun var fødd i Solvorn i Hafslo i Sogn den 13 nov 1903, men jeg har også en sønn Johan Bolstad som står oppført som fødd 21 jun 1903 i Solvorn i Hafslo. Kan noen sjekke dette ut for meg hvis det er mulig da? Jeg er også ute etter opplysninger om fedrene til Petra og Johan, samt ev. faddere. Far til Johan vet jeg ikke hvem er, men sannsynligvis så heter han Bolstad og var også fra Hafslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Terry Lysne

Kanskje du kan skrive e-mail til Janice Trenough henne har database med 16000 navn fra Sogndal, Hafslo og Leikanger. Jeg vet ikke hvis henne forstår norsk så skrive på engelsk hvis du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei Terry, jeg prøvde å sende mail til Janice på den adressen du gav meg, men fikk den i retur med melding feil adresse. Har du en annen adresse eller vet du om hun har hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er vel den Petra som er fødd 13. november 1903 i Hafslo, og døypt 22. november same år. Ho er fødd utanfor ekteskap. Faren er Anders Johannesson Birkenæs, gift mann og gardbrukar, truleg under Kroken i Hafslo. Mora er Marie Pedersdotter Loen.I FT 1900 finn vi på bruket Loen under Kroken i Hafslo, at Maria Pedersdotter er fødd omlag 1870, og er dotter av gardbrukar og smed Peder Pedersson på Loen (f.1832) og kona Gjertrud Henriksdotter (f.1828).Likeeins finn vi bruket Birkenæs under Kroken i Hafslo, at Anders Johannesson er fødd i Luster i Sogn i 1854, og er gift med Gjertrud Pedersdotter (f.1845). Dei har ein son, to døtre og ei fosterdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jo Rune: Jeg har også funnet denne Petra fødd 13 nov. 1903, men hun kan ikke være rett person, fordi min oldemor fødte en sønn i nov 1903. Den Petra jeg leter etter må være fødd før 1903 eller 1904/05. Mor er Johanne Marie Pedersdatter fra Solvorn i Hafslo. Hvem som da er far vites ikke. De flyttet til Odda i 1912, men da kirkebøkene i Odda ikke går langt nok frem i tid, så kan jeg ikke finne henne som konfirmant heller slik at jeg på den måten kan finne ut når hun ble fødd, og hvem som er far. Eneste jeg vet som sikkert er at hun het Petra og visstnok var eldst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Då foreslår eg at du spør Statsarkivet i Bergen om dei har høve til å sjekka kyrkjebøkene for Odda, og kan sjå etter kva som vert sagt ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Er du sikker på at den Johanne Marie Pedersen som den 21. juni 1903 frå sonen Edwart Johan, er den same som di oldemor? Far til Edwart Johan er sagt å vera Josef Josefsson Hjørnevik, f.1881, og busett i 1903 på garden Valaker i Solvorn sokn i Hafslo. Han er ikkje fødd i Hafslo, så du får leita i 1900-teljinga.I 1900-teljinga er det ei enkje Johanna Pedersdotter på husmannsplassen Fetbakken under Fet i Hafslo. Ho er fødd i 1864, og har to døtre heime hjå seg. Petra Henriksdotter, fødd 1891, og Anna Olsdotter, fødd 1896.I tillegg finst det ei Johanne Pedersdotter, fødd 1887, på Solvornsstranda. Ho er dotter av lausarbeidar Peder Johannessen (f.1854) og kona Anna Ivarsdotter (f.1854).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg reknar med at Josef Josefsson Hjørnevik frå 1903, er identisk med ein Josef Johnsen Gjørnevik, f.1882 i Evanger, og som i 1900 er jernbanearbeidar og busett i ei brakke på Solbakken på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Ja, hun er min oldemor, Edward Johan er min grandonkel og han har jeg faktisk hilst på. Min oldemor Johanne Pedersdotter er fødd 01 jul 1877, døpt 08 jul 1877, Årdal og døde i Odda den 01 mar 1944. Far hennes er Peder Johannesen f. 05 feb 1853. Jeg har også funnet anene til Edward Johan bakover, men jeg stopper på Josef Josefsson Hjørnevik, hans aner bakover har jeg ikke. Jeg stusser på hvor du har funnet følgende informasjon: 'I tillegg finst det ei Johanne Pedersdotter, fødd 1887, på Solvornsstranda. Ho er dotter av lausarbeidar Peder Johannessen (f.1854) og kona Anna Ivarsdotter (f.1854).' Jeg har Petrine Monsdatter f. 08 feb 1857 Hæreid i Lærdal som Johanne sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Tilføyelse til teksten over: Tror ikke Peder Johannesen f. 1854 gift med Anna Ivarsdotter er rett person. Selv om mye her stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Då er det nok denne familien vi finn på Sjøtun i Solvorn sokn i Hafslo 1900.Peder Johannessen, husfader, gift, blikkenslagar og fattigunderstøtta, f. 1853 i Årdal Petrine Monsdtr, husmoder, gift, blikkenslagerkone, f. 1855 i Årdal Ole Johan Johannessen, søn, løsarbeider, f. 1882 i Lærdal Johanne Johannessen, datter, f. 1884 i Lærdal Nicoline Johannessen, datter, f. 1887 i Årdal Kristine Johannessen, datter, f. 1891 i Årdal Fredrikke Johannessen, datter, f. 1894 i Hafslo Petra Sofie Johannessen, datter, f. 1897 i Hafslo Anna Johannessen, datter, f. 5/12-1899 i Hafslo Petra Pedersdtr Lunde, pleiedatter, f. 8/5-1899 i BergenEin av desse må etter det eg kan skjøna, vera di bestemor. Vi veit jo at ho ikkje kan vera den som er fødd i 1903. Problemet her er vel at det er to Petra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg trur i det minste det er lite truleg at di bestemor er fødd i Hafslo. Ho er ikkje fødd i Hafslo i tida fram til og med 1908. Ei gissing kan vera at ho er fødd ein plass mellom Hafslo og Odda, og den enklaste vegen blir nok då å sjå kva opplysningar som kjem fram i kyrkjebøkene der.Har du forresten sjekka om ho verkeleg kan vera den Petra som er fødd i 1903? Det kan jo tenkjast at mor hennar har døydd tidleg, og at ho er fostra opp hjå Johanna. Det vil i det minste forklara at det er snakk om to "søsken" som er fødde med fem månaders mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg lurer på om ikke løsningen ligger rett foran oss. Jeg ser på 1900 folketellingen at tippoldeforeldrene mine har ei Petra Pedersdtr Lunde, f. 8/5-1899 i Bergen som sin pleiedatter, kanskje dette er Johanne Marie sin datter. Johanne Marie bodde i Bergen i 1900 folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Nå er saken løst takket være atter en gang Yngve Nedrebø og Jo Rune som satte meg på ideen om pleiedatteren. :-)) Petra Olivia f. 08 mai 1899 i Bergen er datter av Peder Larsen Lunde og Marie Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Hei Solfrid!Augo mine fall på dette gamle temaet frå 1999, og eg undrar på om du i mellomtidi har funne fleire opplysningar om Petra Olivia Pedersdotter (Lunde)? Eg har opplyst at ho døydde i barselseng i Haugesund kring 1920, men at ho var gift med ein Gunvald Larsen som døydde i Drammen i 1977(?).Eg tek gjerne imot fleire opplysningar om dette paret om det ligg føre!Med venleg helsing,Lars E. Øyane - loya@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Etter Årdalsboki så fekk Peder og Petrine to barn til utanom dei som Jo Rune nemner, det var Johanne Marie fødd 1877 og Inger Monsine fødd 1879.Kva opphavet til Peder er veit eg ikkje.Far og mor til Petrine skal visst være ein Mons Pederson (1798-1879) og Inger Marie Pedersd. (1807-1892) dei skal ha budd på ein ukjent plass under Hæreid. Desse folki fekk fem ungarJens Andreas (1828- ) til Eivindvik 1861 og til Nordland, Øksnes 1865.Ole (1838-1874)Anne Marie Serine (1848- ) gift med ein Johan Fredrikk PalmNikoline (1853- )Petrine (1855- )Mvh. Terje Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei LarsDessverre så har jeg ikke klart å lokalisere hvor Petra ble av. Jeg fikk muntlig overført fra Petra's yngste halvsøster at hun døde i barsel ca. 1920 i Haugesund. Men leting blant døde i Haugesund har ikke medført noe resultat. Jeg har også sjekket konfirmerte og gifte i Odda, siden hennes mor flyttet dit i 1912, men hun er ikke å finne der heller. Muligheten for at hun ble boendes hos sine besteforeldre i oppveksten virker for meg ganske stor. Men Petrine og Peder (Petra's besteforeldre) døde begge to i Odda Petrine i 1927 og Peder i 1929, så de må ha flyttet fra Solvorn til Odda etter 1900.Mulig Petra ble konfirmert og gift i Solvorn, men det har jeg ikke hatt anledning til å sjekke ut enda.1910 folketellingen vil vel kanskje kunne gi noen svar når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei TerjeTakker for interessen du viser, vi har klart å finne ut ganske mye om denne slekten etterhvert. Men Peder Johannessen f. 05.02.1853 var sønn av Johannes Tøgersen f. 12.07.1822 Solvornstrondi, og død 11.02.1876 samme sted. Han giftet seg 12.09.1856 med Mari (Maria) Pedersdatter f. 04.04.1821 Solvorn, men vi har dessverre slitt en del med å finne Mari (Maria) død. Hun er å finne i 1900 folketelling i Lyder Sagenes vei 20, Bergen, hvor hun bodde hos sin sønn. Men der slutter alle spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Har du funne ut opphavet til foreldi henna Petrine?Opplysningane til Peders opphav, har eg lurt på ei stund utan at han er skyld til meg. Det er ein del folk i BB Årdal som ikkje fotelles om kvar dei kom ifrå! Dette gjelder også Petrines opphav.Mvh Terje Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei TerjeOpphavet til Petrine Monsdatter har vi sporet noe tilbake.1. Petrine Monsdatter f. 08 februar 1857 i Bakken, Hæreid, Årdal, døpt 22 februar 1857 i Årdal. Død 11. mai 1927 i Odda. 1891 folketelling: Jonas Reinsgade 10, Bergen, Hordaland. Arbeider ved Kulkompagniet af 1871. 1900 folketelling: Sjøthun, Hafslo, Sogn og FjordanePetrine ble gift 08.12.1878 med Peder Johannesen f. 05 februar1853, Solvornstrand, død 28 mars 1929 i Odda, Hordaland, Norge.2. Mons Pedersen f. juli 1804 i Gulen, Sogn og Fjordane, døpt14 juli 1804 i Gulen, død 10 juli 1879 i Hæreid, Sogn og Fjordane. Han gifte sig med Inger Marie Pederdatter.Mons var en omstreifer før han slo seg ned på en husmannsplass under Hæreid fra 1804-1879. 3. Inger Marie Pederdatter f. år 1807 i Hafslo, Sogn og Fjordane. Foreldre ukjent 4. Peder Olson f. 1776 i Solvorn, Sogn og Fjordane, Norge, død 1853 i Solvorn, Han giftet seg 1798 med Maria Johannesdatter i Luster, Sogn og Fjordane.De fikk tilsammen i hvertfall 11 barn. Peder gikk også under navnet 'Gryte-Per'. Han og kona Maria Johannesdatter hadde vintertilhold i Solvornstrondi under garden Elvetun i Hafslo (Luster). 5. Maria Johannesdatter f. 21. september 1777 i Hafslo, død 1847 i Hafslo. 6. Johannes Halvardsen f. i Sogn og Fjordane, Norge. Han gifte sig med Sara Svendsdatter den 17 juli 1758 i Hafslo Kirke, Sogn og Fjordane, Norge. 7. Sara Svendsdatter f. 1752 i Flahammer, Lyster, Sogn og Fjordane, Norge. 8. Svend Svendson föddes år 1720. Han gifte sig med Anna (Fredrichdatter) Rochling. 9. Anna (Fredrichdatter) Rochling .Mulig Lars E. Øyane har noe mer å tilføye hva gjelder Peder Olsen (Gryte-Per) og opphavet til Inger Marie Pederdatter. Jeg har dessverre ikke funnet noe mer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.