Gå til innhold
Arkivverket

[#2234] Abraham Pihl - Vang kirke


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Er det noen som kan fortelle meg HVOR presten Abraham Pihl var født, ca.1756? Likeledes hvilken kirke og sogn han var i FØR han kom til Vang kirke på Hedmarken? På 1801 står Abraham oppført med kone og 6 barn i Vang. Jeg håper at dette svaret omsider vil kunne sette meg på sporet etter organisten hans i Vang kirke, Lars Pedersen født ca.1777. Lars var i hvertfall organist i Vang fra 1813 - 1855, men jeg klarer ikke å finne ham noensteds på 1801-tellingen. Lars døde 25-8-1860 på Klokkergården på Tangen, Hedmark, hvor svigersønnen hans var lærer og klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Astronomen, optikeren, urmakeren, mekanikeren, arkitekten (og soknepresten) Abraham Pihl ble født i Gausdal 3. oktober 1756 som sønn av sokneprest Andreas Pihl og Marthe Christine Flinthoug.Abraham Pihl ble student i 1778, tok eksamen i 1783, og ble samme år sokneprest i Lund og Flekkefjord. I 1789 flyttet han til Vang Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Takk skal du ha, Yngve. Det var kjekt å vite, men dermed gikk jo min teori rett ut av vinduet. Min Lars var nok neppe gammel nok til å ha vært med fra Lund og Flekkefjord.Du vet ikke tilfeldigvis om organister ble 'utdannet' på spesielle steder,København e.l., eller om det var et yrke de 'tok seg til'?Mvh Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I 1916 gav Anna Lindhjem ut boken "Norges orgler og organister til og med 1914", men registeret har dessverre ikke henvisning til Lars Pedersen, og oppslag under Vang Hedmark gir heller ikke opplysninger som kan bidra til å gi svar på spørsmålet. Boken har kapitler om orgelbyggere, orgler og organister.Vang H. har fått flere bind av sin bygdebok. Det kan være en ide å ta kontakt med redaktøren (Odd Stensrud) for den.Det var nok ikke før tidlig på 1800-tallet at det ble vanlig med orgler i norske kirker. Organistene (de fleste i bistillinger) fikk vel sin opplæring hos andre og dugende organister, og noen tok vel kostnadene med å dra utenlands for å få opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Jeg snakket og korresponderte med Odd Stensrud i fjor. Desverre visste ikke han noe mer om'n Lars enn det jeg gjorde.Jeg trawlet meg gjennom en kasse på SA i Hamar med papirer vedrørende Vang kirke, uten at det ga meg noen holdepunkter. Selvfølgelig kan den gode Lars ha vært utenlands i 1801, men han var jo født et sted!Du har ihvertfall gitt meg et fjon av et strå å gripe fatt i, og på det står det Gausdal. And why not, sier jeg, like bra som noen annen plass.Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.