Gå til innhold
Arkivverket

[#2237] Edvard Martin Rostad, Trondheim


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Edvard Martin Rostad født ca 1856 i Trondheim, formann i lægterkompaniet i 1900. Bor i Ihlen. Han vokser ikke opp hos sine foreldre, som jeg mener å ha hørt var sjøfolk, men er pleiesønn hos skomagersvend Hans Petter Vulff og Alette Frederikke Vulff Gets. I 1865 bor de i Westre Gade 46 i Throndhjem. Han blir gift med Marie Sofie Svee f 25 sep 1852 Ihlen Tr.heim.Noen som vet noe om Edvard Martin og han aner.mvh Stein Johannessen steinjoh@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Hei, fant Martin Edvard Rostad i FT 1875, han bor da fortsatt hos pleiefaren Hans Peter Vulff og hans hustru Alette Fredrikke Vulff, her er det oppgitt at Martin Edvard var født 1856 i Trondheim og at han var ugift sjømann. Adressen er ikke oppgitt i orginaltellingen, men de bor i hvertfall i huset med brandforsikring nr. 64 i Ilsøren. Men jeg kan opplyse om at han var nabo til sin kommende fru (tror jeg), som nå blir kalt Sofie Gellein, født 1852 i Trondheim, som bor sammen med stefaren Johan Gellein og moren Oline Gellein f. 1829 i Trondheim. Disse bodde da i huset med brannforsikring nr. 60 i Ilsøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Martin Edvard var født 01.10.1856 og døpt 16.11.1856 i Vår Frues kirke, uekte sønn, faderen angivet at være ungkarl oh søfarende Carl Rostad, logerende hos Hr. Strand i Brattørgaden. Moderen er pige Serine Olsen, der senest har tjent hos Bundtmager Amundsen, logerer nu hos Enkemadam Halberg i Gjedveiten, og der født barnet. Faddere: Anne Sophie Olsen, kone Anthonette Dahl, Bundtmager Ole Amundsen, Skreddersvend Jens Martinius Berg. Merknad: Saaledis opgis det at Barnemoderen med tilføyende at dette er hennes anden begangne leiermaal med forskellige personer og det i Frue sogn og hans første.Edvard Martin Rostad og Marie Sofie Sve giftet seg i Ila kirke 18.02.1883, han er arbeidsmand fra Ilsviken, født i Fruesogn 01.10.1856, konfirmert i Domsognet 1871, far er sjøfarende Karl Johan Rostad. Hun er født i Fruesogn 25.09.1852, konfirmert 11.10.1868 i Frue kirke, far er Ole Olsen Sve. Forlovere: Johan Qvam Valsø og Johan Gellein, begge av Ilsvikøren. Den 05.04.1883 fikk E.M.R og M.S.S. en datter, Oline Fredrikke Hansine, døpt 10.06.1883 i Ila kirke. Det er opplyst at dette er andre barn. Fortsatte å bla i kirkeboka og finner: uekte datter Josefine Edvarda Sofie, født 31.07.1881, døpt 23.10.1881 i Ila kirke, adressen til Edvard M. Rostad er da Edv. Valsøs gård oh hennes adresse er Johan Gelleins gård.Jeg har også lett etter Serine Olsens første leiermål, men fant ingen ting i Vår Frues sogn som Ila hørte til før 1879, men det er jo mulig at hun fødte det første barnet et annet sted, men her har du jo litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Finner enke Serine Rostad boende i Sandgaden Søndre Side, gårdeier Slagtermeseter T. Olsen. 40 år Logerende, haanarbeide fødested Tr.heimKan hun ha giftet seg med Karl Johan Rostad ?I folketellingen i 1875 finner jeg henne igjen boende i Øvre Baklandet 16, Logerende Haandarbeide og Legatpension, født i 1829 i Leinstrand.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Hei igjen,har lett etter det giftermålet du spør etter, men er kommet opp med niks. Har også sett etter Karl Johan Rostad som død før 1865, siden Serine da var enke, men det kan være andre som heter Rostad også. Har funnet fram konfirmasjonen til Martin Edvard Rostad i 1871, konfirmasjonsdato er 16.04.1871, hans adresse er da Danielsbagerveiten 1 og som foreldre er det oppgitt: Ungkarl, sjøfarende Carl Johan Rostad og Pige Serine Olsen. Hvis disse hadde vært gift, ville jeg trodd at de ved hans konfirmasjon i 1871, hadde blitt oppgitt som ektepar, men det er nå min mening. Han fikk i 1871 godt i Kristendomskunnskap, og det blir videre oppgitt at han ble vaksinert 26.09.1863 av Spørck. Fortsetter søking.... Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.