Gå til innhold
Arkivverket

[#2239] Myllargutten - hans etterkommere


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiTa kontakt med Torleif Trykkerud i Skien, telefon 35 53 29 17. Han kan mye om Myllargutten. Det finnes også en del bokutgivelser som du vil finne på biblioteket.Ringer du Trykkerud kan du godt hilse fra meg og si at jeg har fortalt om ham.Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tom Askerøi

1000 takk! Har skrevet til ham da jeg ikke kan fordra folk som plager andre over telefon. Men har ikke fått svar (ennå). Er det noen andre som ver noe? Eller har noen tips? Med vennlig hilsen Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg vet ikke om du har fått svar, så jeg prøver med litt mer informasjon. For det første. I Telemark har man nå begynt å planlegge feiringen av 200 års jubileet til Myllarguten.I folketellingen for 1865 hos RHD finner du Thorgeir Augundsen, Myllarguten, født 1802? under gården Romtvet og Ødegaarden som føderaadsmand. Kona er Ingebjør Rikardsdatter. To sønner er nevnt: Thorgeir Thorgeirsen, født 1851 og Sigurd Thorgeirsen, født 1843. Sistnevnte vent som jeger og fiolinspiller. Begge sønnene ugift.I folketellingen for 1875, RHD, finner du Ingebjørg Rikardsdatter, Myllargutens enke, på gården Kasen i Rauland. Her er også hennes sønner Tharjei Tharjeisen og Sigurd Tharjeisen. Nå er Tharjei/Torgeir gift med Olava Bolette Syvertsen fra Kongsberg. Tharjei er oppført som musikant mens Sigurd er oppført som jeger.I folketellingen til Digitalarkivet for 1900 finner du Sigurd Torjusson, ugift, født 1844, som tjener på gården Jamsgard i Vinje.Håper noe er til hjelp. Jeg har ikke klart å finne Thorgeir i 1900 tellingen, som ville vært den eneste, muligens, videre slektsledd.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiMulig du har dette men Myllarguten hadde ti barn. Gunhild, født 1830, død 1888. Augund, født 1832, død 1858 av vådeskudd Rikard, født 1834, død 1894. Birgit, født 1836, død 1894 Gregard,født 1839, ikke død i 1908 Tvillingene Ingeborg og Liv, født 1842, død bare noen dager etter fødsel. Sigurd, født 1843, ikke død 1908 Ingebjørg, født 1846, død 1848 Torgeir, født 1851, ikke død 1908I folketellingen for 1900, Oslo, finner du en Torgeir Torgeirson, født i Vinje 1851 som pianostemmer. Har blant annet en sønn som heter Augunn.I folketellingen for 1875, Neset, Rauland, finner du Gunhild. Gift med Halvor Anundsen samt barna Svanaug, Ingeborg og Anne. Oppført er også Ingebjørg Tharjeisdatter, født 1808, feil etternavn, var kona til Myllarguten. Oppført er også Sigurd Tharjeisen Kasen, ugift jeger.I samme folketelling på gården Flatastøl finner du Gregar Tharjeisen, gift med Thone Olsdatter og barna Tharjei, Signe, Olaf, Engjær, Augund, Ingebjør og Sondre. Også Engjær Sondresdatter som sannsynlig var mor til Thone.I folketellinga for 1900 på gården Farastad i Rauland finner du Gregard T. Farastad og datter Ingeborg G. Farastad.I 1865 telling for gården Nordjordet i Rauland finner du Birgit Thorgeirsdatter gift med Olaf Knutsen og barna Knut, Thorgeir, Ingebjør og Kari.I 1875 tellingen finner du Birgit og Olaf på gården Thorstøl. Barn er Knut Thorgeir, Ingebjørg, Kari, Halvor, Signe og Hæge.I 1875 tellinga finner du Rikard Tharjeisein gift med Kari Olsdatter på gården Nordjordet. Barn er Augund, Olaf, Ingebjør, Sondre, Tharjei og Engjær.håper det er til hjelp hvis du ikke allerede har fått dette på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for all velment hjelp, men som nevnt innledningsvis har jeg første generasjon. Folketellingene har jeg selvfølgelig også. Pussig ingen nevner Torgeir Torgeirson med hustru Gurine og barna Torgeir, Magna Ingeborg, Alexander, Augun Emamuel, Sigrid Agate og Gunvor Therese i Rathkes Gade 13 i Kristiania Folketelling 1900 (eller er dette feil person?). Men 1000 takk alle sammen. Forresten: Kan Digitalarkivet 1900 telling på Dalen i Rauland Sigurd Dalen med hustru Gunhild Olsdatter og barna Torgeir og Olav Sigurdsson være jegeren fra 1865-75??? Torgeir utga forøvrig noen av farens verk på noter i Kristiania 1926 så han må i hvert fall ha levd så lenge. Og det er nok av barnebarn rundt omkring som kan ha ført slekten videre... Med vennlig hilsen Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det er godt mulig at du har funnet fram til riktig Torgeir Torgeirson. Myllargutens sønn Torgeir bodde i Oslo og jeg mener å huske at han arbeidet som en slags jurist eller noe, mulig noe i forbindelse med skatte-etaten. Navnene på barna til den Torgeir du har funnet fram til er jo kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.