Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Niels Halvorsen og Anne Johsdatter Slemmestadeie


Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Gro Ek

Leter etter foreldre og fødsels- og vielsesdata til hhv Niels Halvorsen og Anne Johnsdatter Slemmestadeie. De var gift og ble foreldre til Reinert Nielsen 8. oktober 1835.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1122&idx_id=1122&uid=ny&idx_side=-19

 

Anne Johnsdatter var ganske sikkert født i Røyken, regner med at Niels Halvorsen også var det.

 

Har lett i kirkebøkene men greier ikke å tyde skriften..

 

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Vielse 6. november 1829: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 4 (1814-1832), Ekteviede 1829, side 414-415.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8423&idx_id=8423&uid=ny&idx_side=-138 (nr. 10 på høyre side)

Takk skal ha! Da skal jeg prøve meg videre, men mye av dette så langt tilbake er ikke enkelt å lese for en nybegynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her var ikke skriften lett å lese! Om Anne Jonsdatter er 24 år i 1829, er hun født rundt 1805: Buskerud fylke, Røyken, Klokkerbok nr. 2 (1797-1810), Fødte og døpte 1805, side 28.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5903&idx_id=5903&uid=ny&idx_side=-29

 

Det står at Niels Halvorsen er 30 år i 1829, og forhåpentligvis er han født før tellingen, men det behøver han ikke være. (Aldersangivelsen kan være flere år feil.) Jeg finner forøvrig ingen i 1801-tellingen i Røyken eller Hurum med det navnet som passer. Han kan kanskje være født et annet sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Nei, her var ikke skriften lett å lese! Om Anne Jonsdatter er 24 år i 1829, er hun født rundt 1805: Buskerud fylke, Røyken, Klokkerbok nr. 2 (1797-1810), Fødte og døpte 1805, side 28.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5903&idx_id=5903&uid=ny&idx_side=-29

 

Det står at Niels Halvorsen er 30 år i 1829, og forhåpentligvis er han født før tellingen, men det behøver han ikke være. (Aldersangivelsen kan være flere år feil.) Jeg finner forøvrig ingen i 1801-tellingen i Røyken eller Hurum med det navnet som passer. Han kan kanskje være født et annet sted.

Og dette er enkelt å tyde i forhold til mye annet jeg har forsøkt meg på for Røyken. Jeg har også lett i 1801 tellingen både for Hurum og Røyken uten hell. Siden det sto Slemmestad på Anne Jonsdatter ved sønnens fødsel (de bodde på Nærsnes) hadde jeg et lite håp om at hun var registrert under Røyken. På Niels er det ikke angitt sted i det hele tatt så han blir kanskje en nøtt.. Er åpen for hjelp til nøtteknekking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Og dette er enkelt å tyde i forhold til mye annet jeg har forsøkt meg på for Røyken. Jeg har også lett i 1801 tellingen både for Hurum og Røyken uten hell. Siden det sto Slemmestad på Anne Jonsdatter ved sønnens fødsel (de bodde på Nærsnes) hadde jeg et lite håp om at hun var registrert under Røyken. På Niels er det ikke angitt sted i det hele tatt så han blir kanskje en nøtt.. Er åpen for hjelp til nøtteknekking. :)

 

Anne-Lise: Jeg åpnet lenken fra 1805 som du la ved. Men her skjønner jeg ingenting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var både for å vise hvor vanskelig skriften er og fordi Anne kan være registert i denne boka i 1805. Se på nr. 18. Jeg greier ikke å se om farens fornavn er Jon / Joen eller noe annet. Denne Anne er døpt 30. sept. 1804 og jeg mener det står: Fra Bergerud eie husm. Jon ? Mikkelsen Enger og hustru Johane Nielsd døper datter Anne' . Er det gårder som heter dette i Røyken?

 

Selvsagt må en se gjennom årene rundt 1805 også, men denne Anne var den første jeg fant. Om du har funnet dåpene til barna til Niels og Anne, vil kanskje faddernes navn gi en pekepinn om hvilken familie Anne (Niels) kommer fra. Også dersom det er oppkalling etter søsken av Anne, (eller Niels).

 

Er det andre som ser om farens navn er Jon eller noe annet? (Lenke i de to foregående innleggene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Nei, det var både for å vise hvor vanskelig skriften er og fordi Anne kan være registert i denne boka i 1805. Se på nr. 18. Jeg greier ikke å se om farens fornavn er Jon / Joen eller noe annet. Denne Anne er døpt 30. sept. 1804 og jeg mener det står: Fra Bergerud eie husm. Jon ? Mikkelsen Enger og hustru Johane Nielsd døper datter Anne' . Er det gårder som heter dette i Røyken?

 

Selvsagt må en se gjennom årene rundt 1805 også, men denne Anne var den første jeg fant. Om du har funnet dåpene til barna til Niels og Anne, vil kanskje faddernes navn gi en pekepinn om hvilken familie Anne (Niels) kommer fra. Også dersom det er oppkalling etter søsken av Anne, (eller Niels).

 

Er det andre som ser om farens navn er Jon eller noe annet? (Lenke i de to foregående innleggene)

Kikket på FT 1801 igjen og fant alle gifte Joen i tenkelig alder, men ingen hadde datter Anne mindre enn 10 år og det er kanskje litt drøyt? De hadde heller ingen koner ved navn Johane e.l. Jeg tror vi må håpe på skriftekspertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1122&idx_id=1122&uid=ny&idx_side=-19

Øverst på høyre sider.

 

Dåpen til Niels og Annes sønn Reinert. Jeg sliter med å tyde navnene på fadderne, men de fleste ser ut til å ha Slemmestad hengende med. Da ser det jo ut til at familiene er hjemmehørende her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det jo ut til at familiene er hjemmehørende her?

Ja, men dersom området hadde industri av noe slag, kan folk ha kommet fra andre områder. Vet du om noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsinnførsler i kirkebøkene:

 

Karen, døpt sept. 1829:

Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 4 (1814-1832), Fødte og døpte 1829, side 156-157.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8423&idx_id=8423&uid=ny&idx_side=-80 (nr. 15)

 

Johanne f. 1832:

Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 4 (1814-1832), Fødte og døpte 1832, side 186-187.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8423&idx_id=8423&uid=ny&idx_side=-95 (nr. 31)

 

Reinert, f. 1835, (har du funnet)

 

Halvor, f. 1839:

Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 5 (1833-1856), Fødte og døpte 1839, side 26.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1122&idx_id=1122&uid=ny&idx_side=-34 (nr. 18)

 

Andreas f. 1842:

Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 5 (1833-1856), Fødte og døpte 1842, side 41.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1122&idx_id=1122&uid=ny&idx_side=-51 (nr. 51)

 

Her står det at de bor på Korsveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dåpen til Johanne, ser jeg at en av fadderne ha samme patronym som mor, Ola Johnsen, som kan være en bror av Anne. I 1801 er det én familie i Røyken som dette stemmer på: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=31&filnamn=f1801&gardpostnr=16913&personpostnr=282860#nedre

 

I tellingen finnesdet imidlertid flere yngre Ola Johnsen i kommuner som ligger nær, som Sylling, Tranby, Frogner og Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo veldig lovende, Aud! Adressen på familien og på faddere ved dåper er jo nettopp gården Slemmested eller undeliggende plasser. Står det i dåpen at de ikke hadde giftet seg og at noe hadde tilstøtt Johanne?

 

En mulig Johanne, ugift i 1801, på gården Slemmestad: Johanne i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig: "Disse Folk skulde giftet hinnanden, men hun faldt forinden Barselseng"

 

Jeg tolker dette som at Johanne falt slik at hun måtte holde seg i ro inntil barnet var født, og at de derfor ikke kunne gifte seg som planlagt. Men det ble bryllup 28. oktober 1803 i Røyken. Paret finnes helt øverst på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dåpen til Johanne, ser jeg at en av fadderne ha samme patronym som mor, Ola Johnsen, som kan være en bror av Anne.

Her døpes en bror, Ole, 13. april 1806: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 3 (1782-1813), Fødte og døpte 1806, side 112.

Permanent sidelenke: dåp h. side 3. ovenfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Det virker jo veldig lovende, Aud! Adressen på familien og på faddere ved dåper er jo nettopp gården Slemmested eller undeliggende plasser. Står det i dåpen at de ikke hadde giftet seg og at noe hadde tilstøtt Johanne?

 

En mulig Johanne, ugift i 1801, på gården Slemmestad: Johanne i 1801?

Går det litt i ball for meg nå, eller kan det være at du egentlig mener Randi?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Her var det mye! Utrolig at dere kan finne alt dette så fort!

 

Leser jeg riktig når jeg mener at det står "gevorben soldat" foran Joen Nilsen i Annes dåp? Og, var det vanlig at de skrev inn i kirkeboka årsaken til at de ikke fikk giftet seg før etter fødselen?

 

Merkelig, men mitt svar under #21 tok uendelig lang tid før det dukket opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser også 'gevorben soldat'. Om barnet var uektefødt, sto som oftest morens navn først. Jeg har sett flere ganger at barnet er godtatt som 'ekte' og da står det av og til oppgitt en grunn.

 

(Jeg oppdager ofte innlegg sent som har kommet på side 2, har jeg lagt merke til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.