Gå til innhold
Arkivverket

[#2243] Forklaring på hvordan en person kan "forsvinne"?


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

En av mine formødre, Aline Johanne Iversdatter Nilsen er å finne i kirkebok for Haus prestegjeld, Gjerstad sogn, ved konfirmasjon i 1886. Etter det er hun "forsvunnet". Vet, ved å ha møtt henne fysisk, at hun bodde i Kristiania fra 1902 til sin død i 1958. Hun står ikke oppført i folketellinger hverken for 1890 eller 1900. Ihverfall ikke under sitt opprinnelige navn. Hvilke andre steder kan hun eventuelt ha bli registrert under sin forflytting fra Bergen og til Kristiania ved århundreskiftet? Hva var forøvrig vanlig reisevei fra vestland til østland i de dager? Jeg kjenner til den gamle kongeveien..... Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg meiner vi har leita etter henne før. Men det er nok henne du finn som ugift mor i Bergen i 1894 til eit barn som døydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Inger_Lise Haga Aastad. Så langt jeg har forstått ut ifra diskusjonene som har gått her i debattforumet, finnes det personlister for noen(?) av de større byene som ennå ikke har kommet med for FT1900, men som kommer i løpet av oversiktelig fremtid(?). Listene ble visstnok benyttet av Statitisk Sentralbyrå for et eller annet, men ikke lagt tilbake på plass. Det kan være årsaken til du ikke finner den personen du leter etter. Selv venter jeg i spenning på en eventuell komplettering av FT1900 for Trondheim.Når det gjelder hvordan man lettest reiste fra Bergen til Christiania rundt 1900, tipper jeg på dampbåt rundt kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Takk for bidrag. Joda, damen har vært "behandlet" her før. Før eller senere skal hun til pers med alle hemmelighetene sine! Derfor forsøker jeg stadig nye utveier. Nysgjerrighet: i forhold til "ugift mor m/barn som dør i 1894". Hvem, hva, hvor ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn henne under døypte i Bergen ved å søkje på mor: Aline Johanne Iversen. Prøv mors førenamn børgjer på: Al - så finn du Aline Johanne på lista. Trur dottera var døypt Signe eller noko slikt. Ho budde då i Prof. Arentzgt. som er oppe ved Mathismarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Jeg tror jeg våger meg på et hurra, HURRA! Mye tyder på at dette er riktig person. Min Aline Johanne var bl. a. enkemannsdatter. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I-Lise H. Aastad

Blingsa litt på det der med enkemannsdatter. Pytt, pytt, hva betyr bagateller i den store sammenhengen. Jeg tror nemlig bestemt at dette er "min" Aline. Det er i såfall første gang jeg støter på navnet Aline Johanne i kirkebøkene/folketellingene, og som har relevans til årstall jeg søker etc. Aline er i mange tilfeller omskrevet til Oline, og "Oline'r" er det mange av. Jeg er nå nysgjerrig på hvorfor jeg ikke finner denne Aline Johanne i folketellinger for Bergen 1891. Et eller annet sted må hun jo ha vært på den tiden. Den som leter, skal visstnok finne, har jeg lest et eller annet sted.... Uansett, takk for fin hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Så langt jeg har funnet ut etter å ha gått litt fram og tilbake, er Prof. Arentz gt. ikke nevnt i FT1891 for Bergen. Kan det bety at FT1891 ikke er 100% komplett?I såfall, hvis Aline Johanne også bodde der i 1891 (slik hun gjorde i 1894) er det trolig årsaken til at hun ikke er å finne.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.