Gå til innhold
Arkivverket

[#2245] Benjamin Olsen fra "Hedemarken"


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Det er mulig de opplysningene jeg søker ligger i forkant av de fleste aktuelle kirkebøker og nedtegnelser, men jeg fant at det allikevel er verdt et forsøk: I Selbu-linjen i min kones slektstre nevnes en Benjamin Olsen, (f.1662), kona Anne Persdatter, (f.1672) og barna Ola (f.1708), Jon (f.1710), Sara (f.1713) og Lars (f.1716). Iflg. opplysningene kom de fra "Hedemarken" til Selbu ca. 1730."Hedemarken" er et vidt begrep, men et sted må man jo begynne. Så derfor: Kan noen med utgangspunkt i navnet Benjamin pluss navnene på kona og barna gi en pekepinn på hvor på "Hedemarken" de kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Litt ekstra info: Så langt jeg har funnet ut er det bare Vang, Stange og Løten i det området som tradisjonelt kalles "Hedemarken" som har kirkebøker som går tilbake til den aktuelle perioden, f.eks. fra ca 1700 og fram til 1730). Hvis noen har enkel tilgang til de nevnte kirkebøkene håper jeg de gir lyd fra seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

For å begrense dette videre: Hedemarken (i motsetning til Hedmark) består av kommunene Stange, Løten, Hamar og Ringsaker. Tidligere Vang er fra 1992 en del av Hamar. Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Glem kommuner alà 1999. Det det dreier seg om er prestegjeld på "Hedemarken" før 1800 hvor det eksisterer kirkebøker fra perioden før 1730. Da snakker vi kun om Vang, Stange og Løten. (Se Riksarkivets oversikt over kirkebøker på mikrofilm for "Hedemarken").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Nei, jeg vil ikke glemme dem helt.... Jeg tenkte mest på at det kunne finnes eldre private skrifter som kan gi en pekepinn. Det vil naturligvis ikke være "vanntette" kilder, men dog kanskje til hjelp? Jeg ville ikke se bort ifra muligheten for at slike kan finnes på en eller flere av de gamle storgardene i området??Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Det er ingen Benjamin i Stange på begynnelsen av 1700-tallet. Ihvertfall ikke som er notert i kirkebøkene 1714-1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for tilbakemeldinger så langt. Da jeg la ut forspørselen etter Benjamin Olsen og familie, så jeg for meg at den "Hedemarken" jeg snakket om faktisk var det som er "Hedemarken" idag. Hvilken antagelig er en gedigen misforståelse. Jeg har imidlertid oppdaget at i FT1801 (og mest trolig før 1801 også) er "Hedemarken" det vi idag regner for fylket Hedmark (pluss/minus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Yngvar Willassen

Benjamin er vel et bibelsk navn som man forsåvidt kan tenke seg kan dukke opp hvor som helst, nokså uavhengig av hva andre i området heter?Forøvrig ser vi at datteren heter "Sara", som også er bibelsk. Kanskje det gir mening å se etter hvor bibelske navn forekommer i stor utstrekning?Jeg har jobbet litt med Tyldal og kan ikke huske noen navn av den typen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Utgangspunktet mitt var nettopp at navn, f.eks. på 17-1800-tallet, hadde en tendens til å "gå i arv". Og selv om "alle" navn forekommer "overalt", er det ingen tvil om at noen navn sees hyppigere i enkelte områder i landet (tenker i farten på "Tobias" på Sørlandet i begynnelsen av 1800-tallet). FT1801 viser at et navn som "Benjamin" egentlig ikke var mye i bruk. Jeg hadde derfor et lønnlig håp om at det i det eller de prestegjeld på "Hedemarken" der "Benjamin" faktisk forekom ville være et sted å begynne å lete, alternativt at "noen hadde sett noe". At "Hedemarken" i mer historisk perspektiv må oppfattes som det vi idag (mer eller mindre) regner som Hedmark fylke, syntes umiddelbart å vanskeliggjøre arbeidet, men det har faktisk gitt meg et sted hvor jeg kan begynne å lete videre (Folldal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjarne Paul Nerby

Jeg tror jeg blander meg litt inn i denne debatten.Selv om de tidligere debattantene nok stort sett har rett,og vet godt hvor dett var og er mangler de noe: dette begrepet er beviselig brukt også om område® i det gamle Vardal kommune.Dette området het da "Chritians Amt" og så vidt jeg vet var grensen der mot Hedemarken ikke helt "klar".Det finnes en rekke eksempler på at folk som bodde i det området oppfattet seg å bo på "Hedamarken" eller "Hedemarken".Dette ordet finnes i flere varianter.Etter å konsultert bl a ekspertise på Eiktunet Kulturhistoriske Museum ved en rekke anledninger,bl a i denne anledningen også,mener jeg dette kan betraktes som et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.